نیاز تالاب‌های ایران به توجه بین‌المللی

نیاز تالاب‌های ایران به توجه بین‌المللی

مشاور ارشد بین‌المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با توجه به روز جهانی تالاب‌ها ( ۱۳بهمن،۲ فوریه) گفت: تالاب‌های ایران به کمک همه مردم نیاز دارند .

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر مایکل موزر مشاور ارشد بین‌المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حاشیه برگزاری هجدهمین جلسه کمیته راهبری این طرح و با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی تالاب‌ها نکاتی را در این خصوص خاطرنشان ساخت.
دکتر مایکل موزر دستاوردهای ده سال اخیر ایران در خصوص مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها را برجسته برشمرد و از جمله نشانه‌های مثبت در این زمینه را تغییر دیدگاه و نگرش تصمیم‌سازان و مردم و نیز افزایش همکاری‌های بین بخشی دانست.
وی افزود: با این حال بسیاری از تهدیدات از جمله پروژه‌های توسعه کماکان باقی مانده و تغییرات اقلیمی در حال سرعت گرفتن است. بنابراین ضرورت زیادی برای گسترش و توسعه این دستاوردها در سایر تالاب‌های کشور می‌باشد.
وی این امر را مستلزم حمایت‌های استراتژیک قوی در سطوح استانی و محلی دانست و خاطرنشان ساخت: تصویب قانون جدید در خصوص تالاب‌ها می‌تواند گامی اساسی در این زمینه می‌باشد و امیدوارم به زودی شاهد تصویب “استراتژی و برنامه عمل ملی حفاظت از تالاب‌ها” و به دنبال آن شکل‌گیری شورای بین بخشی ملی تالاب‌ها نیز باشیم.

نیاز تالاب‌های ایران به توجه بین‌المللی

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی کشور ایران توجه ویژه و درست به موضوع اقتصاد و قیمت‌گذاری آب و حرکت در این مسیر را از ضرورت‌های حفاظت پایدار از تالاب‌ها در بلند مدت دانست وگفت: پرداختن به موضوع اقتصاد مرتبط با مدیریت مناطق حفاظت‌شده را از الزامات رویکردهای جدید حفاظتی برشمرد. دکتر موزر در ادامه گفت: تالاب‌های ایران گنجینه‌ای جهانی هستند و نیازمند توجه ویژه در سطح بین‌المللی می‌باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به شکل‌گیری کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۱ در ایران، این کشور در سطح جهانی و منطقه قهرمان حفاظت از تالاب‌ها بوده است و برداشتن تحریم‌ها می‌تواند به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در خصوص حفاظت از تالاب‌ها باشد و به زودی شاهد همکاری‌های محکم‌تر موسسات بین‌المللی و بخش خصوص در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برای حفاظت از تالاب‌های ایران خواهیم بود.

پایان یپام

کد خبر : 13023 ساعت خبر : 2:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13023
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات