نیاز ما و حال بد زمین

پایگاه خبری گلونی، احسان میرزایی: یکی از عوامل تخریب لایه اوزون گاز‌های گلخانه‌ای هستند که به واسطه فعالیت‌های بشری درجو زمین منتشر می‌شود. البته گاز‌های گلخانه‌ای از قبل نیز به طور طبیعی در جو زمین وجود داشته، این گاز‌ها باعث تعادل گرمای سطح زمین می‌شوند. پایداری حیات روی زمین به خاطر گاز‌های گلخانه‌ای است. اما با گسترش فعالیت‌های بشر مخصوصا بعد از انقلاب صنعتی میزان گاز‌های گلخانه‌ای از حد متعادل و طبیعی در جو بالا‌تر رفت و باعث تخریب لایه اوزون و گرمایش زمین شد. اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز و زغال سنگ)، جنگل‌زدایی، دامپروری و… از جمله عوامل موثر در گرمایش زمین هستند.
اما اصلی‌ترین عامل گرمایش زمین نیاز انسان برای تامین رفاه، آسایش و لوازم زندگی است. نیاز به خوراک، پوشاک و کالا، مسکن وساختمان، انرژی، حمل و نقل و خدمات گوناگون که در طول تاریخ به نسبت‌های کم یا زیاد وجود داشته است؛ اما در دوران معاصر افزایش جمعیت جهان و گسترش فناوری‌های نوین تاثیر بزرگی بر زمین گذاشته است.

نیاز‌های ما چگونه باعث گرمایش زمین می‌شود؟
خوراک: از گذشته‌های دور تا به امروز انسان برای تامین خوراک خود همواره به دنبال زمین‌های حاصلخیز و مراتع سرسبز بوده است. امروزه در نقاط مختلف جهان و کشور خودمان جنگل‌ها که ریه‌های تنفسی زمین هستند را برای ایجاد مزارع می‌تراشند و مراتع زیر پای دام‌ها تخریب می‌شود. انسان مسیر چشمه‌ها و رود‌ها را به شیوه‌های مختلف منحرف کرده و با حفر چاه، آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری‌ها را تامین می‌کند. در این ارتباط نابرابر سالانه حجم زیادی دی اکسید کربن به دست انسان در جو منتشر می‌شود و در طرف دیگر جنگل‌هایی که دیگر نیستند تا دی اکسید کربن را جذب کنند!
کود و آفت‌کش‌های مزارع محصول پتروشیمی است و از نفت خام وگاز طبیعی گرفته می‌شود. گاوداری عامل اصلی انتشار گاز متان در جو است. برای تولید هر کیلو گوشت گوساله ۱۵۵۰۰ لیتر آب، هر کیلو گوشت گوسفندی ۶۱۰۰ لیتر آب، یک سیب زمینی صد گرمی ۲۵ لیتر آب، یک کیلو گندم ۱۱۰۰ لیتر آب، یک تکه نان ۳۰گرمی ۴۰ لیتر آب، یک پرتقال ۱۰۰ گرمی ۵۰ لیتر آب، یک سیب ۱۰۰ گرمی ۷۰ لیتر آب، یک کیلو پنیر ۵۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. فقط با نگاهی به مصرف گوشت و مقدار نانی که به نان خشک تبدیل می‌شود می‌توان دریافت که این نیاز تا چه حد می‌تواند باعث گرمایش زمین شود.

پوشاک و کالا: تغییر سبک زندگی در عصر حاضر باعث گسترش مصرف‌گرایی، تجمل‌پرستی، چشم و هم‌چشمی و تقاضای همیشگی شده است. اگر در گذشته مرد ایرانی فقط یک جفت گیوه داشت و نیاز‌ش را رفع می‌کرد، امروزه افراد برای هر جا کفش مختص آن را دارند: کفش پیاده‌روی، کفش کوه، کفش مجلسی، کفش کار و… این مورد برای لباس نیز صدق می‌کند. در حالی که برای تولید هر کیلو پنبه ۱۱۰۰۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود، بخش زیادی از نیاز بازار از مشتقات نفتی است.
وجود بازار‌های پر رونق، برند‌های مختلف؛ استفاده گسترده از ابزار و امکانات تبلیغات باعث شده همیشه تقاضا وجود داشته باشد.

مسکن و ساختمان: کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری که در نقاط مختلف کشور خودمان هم دیده می‌شود یکی از عوامل گرمایش زمین به عنوان رفع نیاز به مسکن و ساختمان انسان است. فرایند تولید سیمان، آهن و فولاد که پیوند نامبارکی است باعث انتشار انواع گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین می‌شود.

انرژی: در گذشته انسان بنا به دلایل مختلف مجبور بود پس از غروب خورشید زود‌تر به بستر خواب برود، اما امروزه افراد شبانه روز بیدار هستند، یا وسایل خانگی چون یخچال داریم که شبانه‌روز نیاز به انرژی برق دارد. حتی روشن بودن چراغ‌های کوچک نشانگر نیز باعث مصرف حجم بالایی از انرژی می‌شود.
بیشتر نیروگاه‌ها با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. هر چند برق انرژی پاکی است اما روند فعلی تولید برق باعث گرمایش زمین می‌شود و به ازای هرمقدار از برقی که بی‌جا مصرف شود دی اکسید کربن و متان در هوا منتشر می‌شود. در بحث گرمایش و پخت پز خانگی در برخی نقاط محروم مانند مناطقی در رشته کوه زاگرس پس از واریز اولین یارانه‌ها به دلیل نیاز و نا‌آگاهی برای تامین سوخت، کسب درآمد و حتی به طمع کسب ثروت جنگل‌های بلوط را تخریب کردند.

حمل و نقل: هواپیما‌ها، کشتی‌ها، قطار‌ها، وسایل نقلیه جاده‌ای نیز که نیاز انسان را در شرایط مختلف رفع می‌کند با انتشار انواع گاز‌های گل خانه‌ای باعث گرمایش زمین می‌شوند. هواپیما‌ها به تنهایی عامل انتشار دی اکسید کربن، بخار آب، اکسید نیتروژن و ذرات معلق در جو هستند.
این تنها بخشی از نیاز‌های برجسته انسان امروز است که باعث نابودی زمین می‌شود؛ من و شما انسان امروز هستیم، ما هنوز هم می‌توانیم با تفکر سبز و ایجاد تغییر در سبک زندگی خود فرصت نفس کشیدن را برای خودمان، زمین و آیندگان تمدید کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 12582 ساعت خبر : 10:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12582
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات