وقتی همه از دایه‌دایه گفتند نه میرزاوندی

باز هم یک بزرگداشت در سخنرانی مسئولان و حرف‌های کلی خلاصه شد و تقریبا هیچ نکته علمی و پژوهشی برای مخاطبان ارائه نشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در مراسم بزرگداشتی که دیروز برای استاد محمد میرزاوندی برگزار شد هیچ توصیفی از موسیقی لری نشد. یعنی جز سخنان کوتاه ایرج رحمان‌پور و بخشی که ایشان با فرج علیپور اجرا کرد حرفی از موسیقی لری به میان نیامد جز همان کلیپی که پخش شد و حاوی سخنان چند خواننده درباره میرزواندی بود.

۱۴۵۳۸۶۰۱۷۱۸۰۴_photo_2016-01-27_05-01-14

بدیهی است که برگزاری چنین مراسمی جای تقدیر دارد و همه از برپایی این بزرگداشت سپاسگزارند اما آیا بهتر نبود درباره هنر میرزاوندی، تکنیک خوانندگی او، تاریخ موسیقی لرستان و جایگاه او در این تاریخ سخن به میان می‌آمد؟ سخنانی تخصصی از سوی آدم‌های متخصص نه سخنان عمومی درباره موسیقی از سوی کسانی که تخصص موسیقی ندارند.

در این مراسم تقریبا آن چه که دکتر محسن رضایی، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و محمد بازوند رئیس صداوسیمای لرستان گفتند همه از یک جنس و حتی تکرار مکررات بود و همه حتی علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد بیشتر از دایه‌دایه گفتند تا میرزاوندی و جایگاه او در موسیقی لرستان و تکنیک‌هایش. یعنی مراسم بیشتر تقدیر از دایه‌دایه بود تا میرزاوندی. دایه‌دایه‌ای که قبلا رضا سقایی آن را اجرا کرده است و البته ترانه مهمی است در تاریخ موسیقی ایرانی و لری اما نه آن قدر مهم که بزرگداشت میرزاوندی را تحت تاثیر قرار بدهند. میرزاوند که همه هنرش دایه‌دایه نبود.

۶b6fab04-8632-437e-9fdf-fc55454ff2cb

امیدواریم آنها که در دل گرو فرهنگ لری دارند و بودجه و امکانات برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی را دارند به تخصصی بودن آن هم توجه کنند و به جای سخنرانی‌های عمومی و کلی‌گویی، فرصت را در اختیار صاحبان فن بگذارند. ای کاش دیروز یک موسیقی‌دان هم سخرانی می‌کرد.

لازم به ذکر است که سخنرانی‌ها در این مراسم آن قدر زیاد بود که نوبت به حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نرسید که حرف بزند.

پایان پیام

گزارش مفصل این بزرگداشت را در یافته بخوانید.

کد خبر : 12733 ساعت خبر : 5:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12733
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات