گلونی

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای بهروز رضوی آغاز شد.

در این مراسم که با اجرای بهروز رضوی آغاز شد، سرپرست دفتر موسیقی در سخنانی اظهار کرد: پس از سه دهه اجرای جشنواره هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که توسعه کیفی از خصوصیات این مرحله است و امیدوارم پس از برگزاری مراسم اختتامیه شاهد حرکت رو به جلوی موسیقی ایران و حضور جدی آن برای توسعه فرهنگ باشیم.

در ادامه مراسم نیز حمیدرضا نوربخش – رئیس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر – در سخنانی اظهار کرد: بسیار خرسندم که در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، از یک آغاز مبارک سخن می‌گویم؛ سرآغازی نیک با افق‌های روشن برای موسیقی.

او ادامه داد: خوشحالم که مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور پس از ۳۰ سال دچار تغییرات اساسی شده است. طبیعتاً این رویکرد با مخالفت‌های فراوانی از سوس برخی چهره‌ها و رسانه‌ها و… همراه بود که گاهی نقدهای مؤثر و گاهی هم پیش‌بینی‌های دلسردکننده ارائه کردند. اما از آنجا که دست‌اندرکاران جشنواره به کارشان ایمان داشتند، نه تنها دلسرد نشدند بلکه با تلاش مصاعف به راه‌شان ادامه دادند.

نوربخش افزود: بنده با صدای رسا اعلام می‌کنم که باعث مباهات بسیار است که این تغییرات در پس ۳۰ سال تجربه انجام شد.

وی با تاکید بر تاثیر حضور هنرمندان بر اعتباربخشی جشنواره موسیقی، اظهار کرد: این تازه اول راه است و ادامه آن منوط به همکاری تک تک هنرمندان خواهد بود.

رئیس جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: بخش بین‌الملل جشنواره که با رویکرد محتوایی ایران فرهنگی برگزار شد، کیفیتی قابل قبول داشت اما کم و کاستی‌هایی هم به ما در این بخش تحمیل شد. در آستانه انتخابات اعلام می‌کنم که هنوز در حوزه دیپلماسی فرهنگی موفق عمل نکرده‌ایم. امیدوارم نگاه این دوره از جشنواره به این مبحث مهم، تاثیرگذار‌تر باشد. قطعا اگر زحمات مسئولان دوره‌های قبل جشنواره نبود، زحمات این دوره نیز به بار نمی‌نشست.

این مراسم با اجرای فیض علی فیض قوال مشهور پاکستانی ادامه پیدا کرد.

در ادامه، فیلمی پخش شد که طی آن مصطفی کمال پورتراب درباره سه هنرمندی که قرار است در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مورد تقدیر قرار گیرند، صحبت کرد و از جایگاه هنری آن‌ها سخن گفت.

رافائل می‌ناسکانیان، ملک محمد ملک مسعودی و داوود گنجه‌ای، سه هنرمند پیشکسوتی بودند که با حضور علی جنتی و علی مرادخانی روی صحنه مورد تقدیر قرار گرفتند.

پس از آن، علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – پشت تریبون قرار گرفت و سخنانی ایراد کرد.

وزیر ارشاد گفت: جشنواره موسیقی فجر، جلوه‌گاه هنر موسیقی است و برگزاری دوره سی و یکم روزهای پرامیدی را برای کسانی که به اعتلای اندیشه اهتمام می‌ورزند، رقم می‌زند.

جنتی ادامه داد: بهره‌گیری از هنر موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و گردش مالی این هنر همانطور که می‌دانیم از هنرهای دیگر بیشتر است و ما می‌دانیم که این هنر ارزشمند در اقتصاد هنر نقش اساسی دارد. موسیقی با ظرفیت‌های متنوعی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از بهترین ابزار‌ها در عرصه دیپلماسی عمل کند اما متاسفانه دیده‌ایم که در برخی از دوره‌ها به این موضوع بی‌توجهی شده است. به هر حال من امیدوارم که این هنر بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

وی افزود: ما این روز‌ها شاهد این هستیم که سرمای زمستان با گرمای موسیقی تعدیل شده است. حضور پررنگ تماشاگران در سالن‌های اجرا نشان‌دهنده علاقه مردم به موسیقی و این جنس فضاهاست که می‌تواند آرامش دوباره‌ای را به آن‌ها ارائه کند. به راستی چه چیزی زیبا‌تر از فرهنگ می‌تواند انسان را به تعقل وا دارد؟ فرهنگی که موسیقی نیز جزئی از آن است.

وزیر ارشاد یادآور شد: بنابراین همه ما باید در کنار تعصبات افراطی به آنچه شرح مقدس مباح دانسته توجه کنیم و به‌جای بر هم زدن و لغو کنسرت‌ها به فراگیر شدن هنر ایرانی – اسلامی بپردازیم و بدانیم موسیقی به عنوان بهترین و رسا‌ترین شیوه‌های انتقال فرهنگ و رسیدن به آرامش و فراغت جوانان می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

جنتی تاکید کرد: یکی از عوامل بازدارنده تهاجم فرهنگی، حمایت از فرهنگ ایرانی – اسلامی است که نباید درباره این موضوع مانع‌تراشی کرد. متاسفانه طی ماه‌های گذشته علیرغم صدور مجوزهای قانونی از سوی نهادهای دولتی شاهد لغو کنسرت‌ها بوده‌ایم و عده‌ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می‌کنند این ماجرا را عملی خلاف شرع عنوان کنند؛ البته که‌گاه تخلفاتی از سوی مجریان و حتی مستمعان رخ می‌دهد اما ما ضمن احترام به همه عقاید و دیدگاه‌ها به کسانی که دانسته و نادانسته بی‌جهت فضا را ملتهب می‌کنند، می‌گوییم که چنین رویکردی آنچنان که باید، درست نیست.

وی در همین راستا اظهار کرد: ما به کسانی که دغدغه دینی دارند اطمینان می‌دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به شئون دینی، کاملا با ایجاد یک فضای سالم و قانونمند اجراهای زنده موسیقایی موافق است. بی‌تردید موسیقی ایرانی در تمام حوزه‌های آنجایگاه بسیار ارزشمندی دارد، کما اینکه بسیاری از حکیمان ما در زمینه موسیقی تبحر بسیار زیادی داشتند. بنابراین ما هرگز نمی‌توانیم این گنجینه را فراموش کنیم.

جنتی با بیان اینکه «وزارت ارشاد خود را متعهد به حمایت از موسیقی فاخر می‌داند و آن را ابزاری برای تلطیف جامعه عنوان می‌کند»، افزود: جشنواره موسیقی فجر، رویدادی فرهنگی است که امسال با رویکردی جدید، حرفه‌ای‌تر و عیارمند‌تر برگزار شده است و حضور هنرمندان شاخص یکی از ویژگی‌های بارز این رویداد بود. خوشبخانه جشنواره موسیقی فجر امسال از یک جشن هنری به یک فستیوال حرفه‌ای جایزه‌محور ارتقا پیدا کرده است. از این پس جشنواره موسیقی فجر به آثاری که در طول سال نیز اجرا می‌شود، توجه می‌کند. در واقع جشنواره باید برآیند اتفاقات یک سال موسیقی باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در دوره‌های پیشین شاهد این بودیم که بخش‌های مهم موسیقی تبدیل به بخش جنبی شده بود اما در دوره جدید تصمیم گرفتیم که این بخش‌ها از جمله بخش موسیقی نواحی و موسیقی جوان در زمان مناسب‌تر به صورت مجزا با قوت و تکیه بر کیفیت برگزار شد؛ البته اگر گروه‌های جوان فعالیت حرفه‌ای داشته باشند، به طور حتم آثار آن‌ها نیز در معرض داوری قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش نیز گفت: اکنون ۳۰ دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد و این سه دهه می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای موسیقی و بخش‌هایی که کمتر به آن توجه شده، باشد.

پس از سخنان جنتی، گروه موسیقی چارتار روی صحنه رفت و قطعاتی را برای هنرمندان حاضر در مراسم اجرا کرد.

در ادامه مراسم، بخشی از برگزیدگان جایزه باربد که امسال اولین دوره خود را می‌گذراند، بدین شرح معرفی شدند:

بخش موسیقی کلاسیک؛ بهترین آهنگساز: امین هنرمند برای آلبوم شکوه‌های بی‌کلام

بخش موسیقی تلفیقی؛ بهترین آهنگساز: گروه دارکوب به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم نوکوب

بخش موسیقی کلاسیک؛ بهترین آهنگساز: شهرداد روحانی برای آلبوم باغ ایرانی

شهرداد روحانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: این قطعه را من برای پدرم ساخته بودم اما زمانی که این کار تمام شد، پدرم، رضا روحانی از دنیا رفته بود ولی مطمئن هستم حالا که میان ما نیست، روحش با من است.

بخش موسیقی تلفیقی؛ بهترین آلبوم: ماه و ماهی اثر حجت اشرف‌زاده و امین و آرش بیا‌تر

حجت اشرف‌زاده در این مراسم پس از دریافت جایزه‌اش، از زنده‌یاد پرویز مشکاتیان یاد کرد.

بخش موسیقی فیوژن؛ بهترین آلبوم: گذر اثر سیاوش روشن

بخش موسیقی پاپ؛ بهترین خواننده: محمد اصفهانی برای آلبوم شکوه

محمد اصفهانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: از تمام کسانی که در باز کردن راه باریکی که میان مردم باز کردم، کمک کردند، ممنونم. از استاد ملک محمود مسعودی، از استاد علی جهاندار که ردیف را پیش او اموختم و از دو اسطوره خودم حسین خواجه‌امیری ذکر و محمدرضا شجریان قدردانی می‌کنم.

بخش موسیقی پاپ؛ بهترین آهنگساز: گروه چارتار برای آلبوم باران تویی

بخش موسیقی پاپ؛ بهترین آلبوم: عشق یعنی، اثر فریدون آسرایی و بهروز صفاریان

پس از این بخش، سهراب پورناظری روی صحنه رفت و دقایقی برای حاضران تنبور نواخت.

سهراب پورناظری در سخنانی نیز اظهار کرد: خوشحالم که امشب با همراهی دوستان هنرمندم به اجرای برنامه می‌پردازم. سه سال پیش که جشن موسیقی ما برگزار شد و دولت تدبیر و امید تازه روی کار آمده بود از رئیس‌جمهور محترم خواستم که راه را در حوزه موسیقی باز کنند اما ظاهراً سه سال است کاری از دستشان برنیامده اما این کار از دست من برمی‌آید که اجرای امشب را به محمدرضا شجریان تقدیم کنم.

بخش موسیقی نواحی؛ بهترین آلبوم: سهراب محمدی برای آلبوم شمال خراسان

در ادامه، جوایز بخش ایران فرهنگی به سهراب پورناظری برای شبگرد کولی باد، سعید نائب محمدی برای ری تا روم و افشار نامور و فیروز ویسانلو برای هزارتوی قفقاز اهدا شد. جایزه این بخش را حسین فریدون و نوبخت اهدا کردند.

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین آلبوم سازی: اردشیر کامکار برای آلبوم یقین گمشده

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین خواننده: به دلیل انصراف حمیدرضا نوربخش و همایون شجریان، جایزه این بخش بازنگری و علیرضا قربانی برنده این بخش شد.

علیرضا قربانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: اینکه امسال شاهد برگزاری جشنواره موسیقی فجر با این شرایط هستیم، اتفاق مبارکی است ولی آنچه در این بین مهم است اعتمادسازی است که باید برای این جشنواره وجود داشته باشد و شرایط به‌گونه‌ای هدایت شود که جشنواره جاذبه داشته باشد و طوری باشد که خود هنرمندان جذب جشنواره شوند.

وی ضمن تجلیل از بزرگان موسیقی پیرامون شکایت خانه موسیقی از ساسان فاطمی، بیان کرد: این روز‌ها مشکلی میان خانه موسیقی و برخی از منتقدان به وجود آمده که شرایط چندان مطلوبی نیست. من از همه بزرگان خانه موسیقی می‌خواهم که با گوش شنوایی که دارند، به جای طرح شکایت در محاکم قضایی، شکایت خود را پس بگیرند و با گفت‌وگو مشکل را حل کنند.

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین آهنگساز: هوشنگ کامکار برای آلبوم کوچ بنفشه‌ها

هوشنگ کامکار بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: دوست داشتم جوان‌ها در جشنواره تشویق شود. در جلسات هم گفتم که بهتر است ما را تشویق کنید اما جوایز را به جوان‌ها بدهید. به هر صورت امیدوارم این مهم در سال‌های بعد محقق شود.

در ‌‌نهایت، جایزه بهترین آلبوم باکلام که جایزه ویژه جشنواره بود و بالا‌ترین امتیاز را در همه بخش‌ها گرفته بود، اهدا شد.

جایزه این بخش به همایون شجریان و تهمورس پورناظری برای آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» رسید.

تهمورس پورناظری در این بخش روی صحنه حاضر نشد و همایون شجریان به تنهایی برای دریافت جایزه باربد روی صحنه آمد. جایزه این بخش، سکه طلا تعیین شده بود.

همایون شجریان پس از دریافت تندیس باربد، در سخنانی گفت: از علیرضا قربانی بخاطر حرف‌های خوبش سپاسگزارم و سهراب پورناظری عزیز که من و پدر را با اجرایشان شرمنده کردند. خوبی آواز این است که در گلو نمی‌ماند. موسیقی همان‌طور که صدا و آواز است، سکوت هم هست.

او ادامه داد: آواز همان‌طور که از عشق و انسانیت و شرایط اجتماعی می‌گوید، گاهی اوقات با سکوت نیز‌‌ همان پیام‌ها را بیان می‌کند. من یاد گرفته‌ام به همه پیشکسوتان به خصوص به پدر و مادرم ادای احترام کنم. پدرم که تمام تار و پودم از اوست.

شجریان درباره جایزه باربد نیز اظهار کرد: اسم باربد و اختصاص یافتن بخش جایزه به این نام نویدی را به اساتید موسیقی ایران می‌دهد. آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» را مدیون آهنگسازی خوب تهمورس پورناظری هستم و با تصنیف «چرا رفتی» روی شعری از سیمین بهبهانی، حتی مخاطبانی را پیدا کردیم که کودکان خردسال بودند. دلم می‌خواست اگر این کودکان حوصله‌شان سر نمی‌رفت، کنسرت‌هایم را برای آن‌ها آزاد می‌گذاشتم.

آئین اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با نوای موسیقی کامکار‌ها به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، پیش از این مراسم نیز فرش قرمز سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت پهن شد و تعداد از هنرمندان پیشکسوت و جوان از روی آن عبور کردند.

در این مراسم جمعی از هنرمندان همایون شجریان، خانواده کامکار‌ها، رافائل می‌ناسکانیان، فریدون خشنود، فرشاد رمضانی، علیرضا قربانی، حمید حامی، عبدالحسین مختاباد، محمد سریر، کیخسرو پورناظری، شهرداد روحانی و… برای حضور در جشن پایانی جشنواره موسیقی فجر از روی فرش قرمز گذشتند و عکس یادگاری انداختند.

همچنین برخی مسئولان نظیر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حضور یافتند.

امسال جشنواره موسیقی فجر از ۲۱ بهمن‌ماه به ریاست حمیدرضا نوربخش و دبیری حسن ریاحی کار خود را آغاز کرد. در این دوره، ۶۳ گروه در سالن‌های مختلف شهر تهران اجرا داشتند، البته برخی گروه‌ها در دو سانس کنسرت دادند و اجرای سه گروه هم لغو شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل