گلونی

تامین آب در دنیا، از منابع خام نیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به کلیه دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایانی که قصد دارند نسبت به انجام پروژه‌های انتقال آب اقدام نمایند، تاکید می‌شود قبل از آغاز عملیات اجرایی، تدوین مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی این پروژه‌ها و دریافت تاییدیه ارزیابی زیستی محیطی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشدید درخواست‌ها برای انتقال آب میان حوزه‌ای و درون حوزه‌ای در کشور، استفاده از آب‌های ژرف یا آب‌های عمیق، همچنین استحصال آب از منابع آزاد همچون دریای خزر یا خلیج فارس در ایران، گفت: در هیچ نقطه‌ای از دنیا به دنبال تامین نیازهای آبی از منابع خام نیستند و تلاش‌ها در راستای تامین آب مورد نیاز از سایر منابع است.

متصدی افزود: متاسفانه در ایران بر خلاف رویه جهانی، استفاده بیشتر از منابع خام آبی همچون رودخانه‌ها یا منابع آب زیرزمینی مورد پیگیری است، در حالیکه بدون مدیریت مصرف آب با انتقال تمامی آب‌های دنیا به کشور، بازهم شاهد چالش کمبود آب خواهیم بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که در تمام دنیا پیش از تامین آب جدید، آب موجود را به شیوه‌ای صحیح مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: مدیریت منابع آب دارای پارمترهای مختلفی همچون نوع منبع، نحوه تامین و انتقال آب و از مهم‌تر نحوه مصرف است.

وی با اعلام هشدار در خصوص اعداد و ارقامی که از وضعیت منابع و مصارف آب در ایران مطرح می‌شود، اظهار کرد: اعداد و ارقام موجود بیان‌گر بحران پیش رو در این حوزه مهم است.

متصدی اشاره‌ای هم به مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی داشت و گفت: این میزان مصرف منابع آبی در حالی صورت می‌پذیرد که راندمان بخش کشاورزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است و محصولات کشاورزی به اشکال مختلف در چرخه تولید، انتقال و مصرف به پسماند تبدیل می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس آمارها و گزارش‌های ارائه شده، میزان هدر رفت آب در شبکه‌های آبرسانی و انتقال آب حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تخمین زده شده است.

وی میزان ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر مصرف سرانه آب در تهران، همچنین عدم بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در صنعت را چالشی جدی در حوزه آبی کشور دانست و خاطرنشان کرد: ضروری است پیش از ایجاد منابع آبی جدید به مدیریت صحیح آب و منابع آبی موجود و افزایش راندمان آب مصرفی در کشور و رسیدن به استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی در این حوزه مدنظر قرار گیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل