گلونی

سی‌ودومین شماره فرهنگ و آهنگ منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سی‌ودومین شماره مجله موسیقی فرهنگ و آهنگ با پرونده‌ای درباره ارکستر موسیقی ملی و نگاهی به برخی از رویدادهای موسیقی در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

در جدید‌ترین شماره فرهنگ و آهنگ، ۱۶ سال فعالیت ارکستر ملی در گفت‌وگو با سه رهبر آن که طی این سال‌ها هدایت ارکستر موسیقی ملی را برعهده داشتند، بررسی شده است. فرهاد فخرالدینی بنیان‌گذار و رهبر کنونی ارکستر ملی از چالش‌هایی که موجب تعطیلی ارکستر در سال ۱۳۸۸ و دوری او از ارکستر به مدت ۵ سال شد، سخن گفته است و تاکید کرده دراین مدت از هیچ هنرمندی دل‌آزرده نیست و انتقادش بر عملکرد مسوولان ارکستر بوده است. بردیا کیارس نیز از ضرورت‌ها، کاستی‌ها و موفقیت‌های ارکستر ملی سخن گفته و کناره‌گیری فخر‌الدینی در شرایط آن سال‌ها را کاملا درست دانسته و گفته که انتقادات فخرالدینی برحق بوده است. دیگر گفت‌وگوی این بخش با آرش گوران رهبر جوان ارکستر فیلامورنیک تهران است که تجربه رهبری ارکستر ملی را هم داشته.

در دیگر بخش‌های این شماره فرهنگ و آهنگ نگاهی به برگزاری جشنواره جوان و رویکرد متولیان دولتی این جشنواره شده است، ماجراها و دعواهای خانه موسیقی و منتقدانش در یک قالب یک میزگرد مجازی ارایه شده و در یک اینفوگرافی تمامی وقایع مربوط به این رویارویی مستند شده است.

«این چیست که ماییم؟» عنوان مطلبی انتقادی اجتماعی به بهانه‌ی آلبوم و کنسرت «ناگفته» اثر حافظ ناظری و حواشی پر سر و صدای آن است، که در این شماره به تفصیل درباره‌ی آن بحث شده است. موسیقی سریال شهرزاد دیگر سوژه‌ی این شماره فرهنگ و آهنگ است، در این مقاله انتقادی به ضعف‌های متعدد موسیقی در سریال پرطرفدار شهرزاد اشاره شده است. نگاهی به موسیقی گروه‌های کاربن و بمرانی و همچنین گزارش‌هایی از شب موسیقی ایرانی و اجرای کر فلوت تهران از دیگر مقالاتی است که در سی‌ودومین شماره فرهنگ و آهنگ به چاپ رسیده است. در بخش موسیقی غربی این شماره فرهنگ و آهنگ، دو موسیقی‌دان پرسروصدای سال گذشته یعنی ابراهیم معلوف و اد شیران معرفی و درباره‌ی آثار آنها مطالبی ارایه شده است.

کیوان فرزین مدیرمسوول فرهنگ و آهنگ در سرمقاله جدیدترین شماره‌ی این مجله نوشته است: «… نمی‌دانم چرا بعضی هنرمند‌ها، فکر می‌کنند منتقدانشان دشمن هستند و به نابودی‌شان برآمده‌اند ولی اصلا نمی‌دانند اگر چهارتا مطلب سراسر تعریف در رسانه‌های کثیر‌الانتشار برایشان نوشته شود فاتحه‌شان خوانده است، دیگران هم نابودشان نکنند خودشان خودشان را نابود خواهند کرد. بله، حتی گاهی خودشان خودشان را نابود می‌کنند و در چشم بر هم‌زدنی می‌شوند همان چیز ریز و کوچ که فقط به درد سر تنگ بوق می‌خورد.»

سی‌ودومین شماره فرهنگ و آهنگ به سردبیری بهرنگ تنکابنی، از سه‌شنبه ۲۵ اسفند با قیمت ۱۵ هزار تومان در روزنامه‌فروشی‌ها و کتابفروشی‌های معتبر در دسترس است.

خروج از نسخه موبایل