از شولیز صنایع‌دستی لری بخرید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شولیز در زبان لری به معنی پناهگاه شبانه و جا امن شب است. سازمان محلی «شولیز» در روستای گِل‌سفید استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد. ساخت عروسک لیلی و ترویج آن که کاملا یک عروسک محلی است، یکی از کارهای زنان این روستاست. زنان این روستا با ساختن صنایع‌دستی و فروش آنها کاری کردند که مردان‌شان دیگر بلوط‌ها را زغال نکنند. خرید از محصولات شولیز حمایت از جنگل‌های بلوط زاگرس، حفظ منابع آب و جلوگیری از گسترش ریزگردها است.

انجمن شولیز، متشکل از زنان روستایی‌ است که برای تغییر معیشت خانوار خود و حفاظت از جنگل، صنایع دستی بومی خود را از جان و دل‌ می‌بافند و برای فروش می‌گذراند. جهت حمایت از انجمن شولیز، می‌توانید از صنایع دستی ساخته شده، سفارش دهید. سفارش‌های شما در کمال دقت، پست خواهد شد. تلفن دریافت سفارش:

۰۹۱۳۷۰۱۸۱۴۱
خانم سیدی.

پایان پیام

زبان لُری

زبان لُری یک زبان ایرانی غربی و جنوب غربی است که توسط مردم ساکن و کوچ‌نشین منطقه بزرگی در غرب و جنوب ایران، استان لرستان و جنوب ایلام، و حداقل از نیمه جنوبی همدان (تویسرکان، نهاوند و ملایر) و همچنین شهر کنگاور و شهرستان گودین در استان کرمانشاه – که به گویش لری ثلاثی صحبت میکنند- استان خوزستان: دزفول، اندیمشک، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا، رامهرمز، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر، اهواز، باوی، ماهشهر، بهبهان، امیدیه و اکثر شهرستان‌های این استان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس، استان بوشهر و استان اصفهان تکلم می‌شود. این زبان در کنار فارسی به شاخه جنوبی زبان‌های ایرانی غربی تعلق دارند.

زبان‌های لری خود به دو گروه متمایز متناظر با تمایز بین لر بزرگ و لر کوچک تقسیم می‌شوند. زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است و واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد. ریشه زبان‌های ایرانی، لری-بختیاری و سایر گویش‌های لری مانند زبان فارسی به پارسی میانه و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان برمی‌گردد؛

 

 

 

کد خبر : 14565 ساعت خبر : 1:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14565
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات