گلونی

ثبت تالاب هامون در یونسکو

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از ثبت نهایی ذخیره‌گاه زیست کره تالاب بین‌المللی هامون طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید محمودی در توضیح این خبر اظهار داشت: مذاکرات ثبت تالاب هامون در داخل ایران و افغانستان به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو انجام شده و تا پایان اسفندماه این کار انجام می‌شود. در واقع تالاب بین‌المللی هامون سال‌هاست در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده که درصدد بودیم تا این تالاب به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو نیز به ثبت برسد.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: ثبت ذخیره‌گاه زیست کره که بالاترین سطح ثبت بین‌المللی مناطق حفاظت شده است از این جهت برای تالاب هامون اهمیت دارد که وضعیت این تالاب در پی جلب نگاه‌های بین‌المللی بهبود می‌یابد. در این راستا پروپوزالی تهیه شده و به دبیرخانه یونسکو ارسال شده که ما باید در روز موعود از این پروپوزال دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت ذخیره‌گاه تالاب هامون در جذب نگاه‌های نهادهای مربوطه بین‌المللی تأثیرگذار است، گفت: مهم‌ترین مشکل تالاب هامون این است که کشور افغانستان حق‌آبه‌ای را که از قبل تعیین شده به ما نمی‌دهد و جامعه بین‌المللی به ویژه بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد از جمله یونسکو، سازمان عمران سازمان ملل، UNDP با ثبت این ذخیره‌گاه افغانستان را موظف به انجام تعهدات فی مابین می‌کنند.

محمودی تصریح کرد: در واقع جلب نگاه‌های بین‌المللی برای حل مشکل تالاب هامون بسیار اثرگذار است و طبق این برنامه کشور افغانستان باید به مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد.

تالاب بین‌المللی هامون یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمقی ۱ تا ۵ متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل