مسافران نوروزی لرستان را فریب ندهیم

مسافران نوروزی لرستان را فریب ندهیم

به گزارش پایگاه  خبری گلونیاز چند روز گذشته مدیران سایت‌ها و گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی، برای تعطیلات نوروزی دست به کار شده‌اند و با معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی سعی دارند که گردشگر بیشتری را جذب کنند.
اما بسیاری از این دست تبلیغات به ضد تبلیغ بیشتر شبیه است. به درستی شهر خرم‌آباد و حومه‌‌ی آن برای بازدید نوروزی و جلب توریست مکان مناسبی است و ظرفیت بالایی دارد، ولی اگر بخواهیم برای رقابت با شهرهای توریست‌پذیر کشور مسافران و گردشگران را گمراه کنیم، پس از چندی همین تعداد مسافر نوروزی و گردشگر را هم از دست می‌دهیم.
برای جلب گردشگر باید سواد این کار را هم داشت. اگر چنین نبود این همه رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف مربوط به مدیریت گردشگری و جلب توریست تدریس نمی‌شد.
کسانی که در صفحه‌های اجتماعی و سایت‌های خود نام اِشکفت قمری و اِشکفت ماهی‌کور را به عنوان مکان‌های مناسب گردشگری می‌برند باید پاسخ دهند که یک گردشگر از آن‌سوی کشور چرا باید به این مکان‌ها برود؟ دیدن یک غار خالیِ پر از آشغال و یک چاله‌ی پر آب چه جذابیتی برای یک مسافر نوروزی دارد؟ این‌گونه مکان‌ها از لحاظ باستان‌شناسی و یا اکولوژیک برای افراد متخصص این رشته‌ها جالب است نه مسافری که برای لذت بردن و تفریح به لرستان می‌آید!
جالب است که یکی از جاذبه‌های توریستی لرستان را سمندر لرستانی معرفی می‌کنند و لابد انتظار دارند مسافر نگون‌بخت برای دیدن سمندر لرستانی به منطقه حفاظت شده برود و دربه‌در دنبال یک گونه اندمیک بگردد و احتمالا برای دست خالی برنگشتن چندتایی هم شکار کند.

مسافران نوروزی لرستان را فریب ندهیم

متاسفانه مثا‌ل‌ها زیاد است. احتمالا با خواندن این مطلب عده‌ای خواهند گفت که ما نباید خودزنی کنیم ولی حقیقت این است که اگر کسی علاقه‌ای به خانه‌های قدیمی داشته باشد، خانه آخوند ابو هیچ‌ جاذبه‌ای برای او نخواهد داشت. تا خانه‌های قدیمی کاشان هست که در جهان شهره هستند و یا (چرا راه دور برویم) همین شهر هم‌استانی، بروجرد مانده است، چرا باید به خانه آخوندابو برود که نه از لحاظ قدمت و نه ساختار به پای خانه‌های شهرهای ذکر شده نمی‌رسد.
این کارها در حقیقت فریب گردشگر است. خود را جای گردشگری بگذارید که با توصیه شما به یک از این اشکفت‌های بدمسیر برود و یا به او مشاوره بدهید که به مقبره باباطاهر یا آسیاب گبری برود. بعد از اینکه چیز قابل توجه‌ای برای دیدن نبود و یا با درهای بسته مکان‌های ذکر شده مواجه شد و آن حجم زباله و مخروبه را مشاهده کرد، اولین تصمیمی که بگیرد منصرف شدن از ادامه‌ی گردشگری در خرم‌آباد است. چون احساس می‌کند فریب خورده است. همین افراد سَرخورده، یک کلاغ را چهل کلاغ می‌کنند و باعث تبلیغ منفی در مورد شهر می‌شوند.
بهترین کار این است که هرکسی و با هر اطلاعات و سطح سواد درمورد علم گردشگری، وارد این کار نشود و کار را به کاردان بسپارد و اگر هم اصرار به این کار داریم به جای آدرس اشتباهی دادن و بالا بردن مجازی جاذبه‌های شهر، حجم تبلیغ خود را نسبت به دارایی‌های واقعی خود مانند قلعه فلک‌الافلاک و آبشارها و پل‌های تاریخی و مخصوصاً مکان‌های طبیعی اطراف شهر بگذاریم. افزودن به لیست جاذبه‌های گردشگری نه تنها هیچ دردی را از ما درمان نمی‌کند بلکه مسافران را به شهر بدبین می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 14731 ساعت خبر : 10:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14731
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با قسمتی از متن موافق و با قسمتی مخالفم!! دلیلی نداره چون کاشان خانه قدیمی داره اخوند ابو حذف بشه یا بدون جاذبه باشه! در کنار تمام زیبایی های شهر اخوند ابو یا اسیاب گبری میتونه جذاب باشه برای یک گردشگر …سعی کنیم خیلی جاذبه های شهرو بی ارزش نکنیم باور کنید خیلی جاها دارن جاذبه گردشگری میسازن!!! با قدمت خیلی کمتر…درنهایت مقایسه اثار با شهرای دیگه کار درستی نیست

سلام . ببخشید الان شما خودتون تحصیل کرده این رشته هستید که اینجوری نظر میدید ؟ همه حرفاتون به کلی اشتباه هستن . سعی نکنید در مورد همه چی نظر بدید . فکر نکنید عقل کلید . خودت پیشنهاد خودتو نقض کردی . البته یک پا فراتر گذاشتی و سامانه مشاوره ۲۴ ساعته گذاشته . فک نکن آسمون سوراخ شده و فقط تو ازش افتادی رو زمین .