هم‌اندیشی برای حفاظت از سمندر لرستانی

هم‌اندیشی برای حفاظت از سمندر لرستانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، همزمان با چهارمین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست نشست تخصصی جلوگیری از قاچاق حیات‌وحش در ایام پایانی سال با نگاه ویژه به سمندر لرستانی با حضور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، جمعی از تشکل‌های زیست محیطی فعال در حوزه حفاظت از سمندر لرستانی و اصحاب رسانه در غرفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد.

محمد حسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و احتمال افزایش قاچاق گونه نادر و ارزشمند سمندر لرستانی به منظور هم‌افزایی و بررسی راهکارهای اجرایی در حفاظت بیشتر این گونه این نشست تخصصی برگزار شد.
وی با اشاره به مصوبات این جلسه افزود مقرر شد به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در خصوص گونه سمندر لرستانی ادارات کل حفاظت محیط زیست لرستان و خوزستان ظرف مدت یک هفته نسبت به انتشار گزارش کاملی از وضعیت این گونه شامل نام علمی، زیستگاه، بیولوژی و تهدیدات اقدام نمایند و این گزارش مرجع رسمی اطلاع‌رسانی قرار گیرد. بازگیر ادامه داد: همچنین مقرر شد دستگاه‌های استانی نسبت به هماهنگی با دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و رسانه‌های محلی و آموزش جوامع محلی با همکاری تشکل‌های زیست محیطی اقدام نمایند.

۰۰۳
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اعلام آمادگی یگان حفاظت محیط زیست تهران جهت تشدید برخورد با قاچاق سمندر لرستانی، تصریح کرد: تشکیل انجمن یا یک تشکل زیست محیطی در سطح ملی جهت حفاظت از سمندر لرستانی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

هم‌اندیشی برای حفاظت از سمندر لرستانی

در این جلسه بحث‌های زیادی میان حاضران در نشست مطرح شد و ادارات کل محیط زیست استان لرستان و خوزستان گزارشی از اقدامات خود در ایستگاه سمندر لرستانی ارائه دادند. همچنین درباره منطقه آبشار شوی در مرز لرستان و خوزستان بحث‌هایی شد که نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر از احداث پاسگاه موقت در این منطقه داد. همچنین نماینده لرستان از احداث دو پاسگاه موقت خبر داد و تاکید کرد که پاسگاه دائم در منطقه کُرکی پلدختر تقویت شده است. هر دو اداره کل از همکاری جوامع محلی با محیط‌بانان خبر دادند.

۰۰۲

همچنین شبکه سمن‌های استان لرستان پیشنهاداتی درباره حفظ این گونه ارائه کرد. انجمن خزنده‌شناسان پارس نیز که چند سال است برای حفظ سمندر لرستانی فعالیت‌های ارزشمندی می‌کند، گزارشی از عملکرد چندساله خود ارائه کرد و آقایان باربد صفایی مهرو و هادی فهیمی از این انجمن در جلسه حضور داشتند. خانم جیریایی نماینده کمپین دوستداران محیط زیست هم گزارشی از فعالیت این کمپین ارائه کرد. رضا ساکی و انوشه میرمجلسی از پایگاه خبری گلونی از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست بودند که فعالیت‌های این پایگاه را بیان کردند و پیشنهاداتی برای حفظ سمندر و پیگیری آن در طول سال ارائه کردند.

مسعود بُربُر کارشناس و خبرنگار محیط زیست و پرهام دیباج، مستندساز، که مستندی تاثیرگذار درباره سمندر لرستانی ساخته است از دیگر حاضران در این جلسه بودند. دیباج گزارشی از بحث حضور سمندر در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت ارائه کرد و خبری داد که به دلیل اهمیت به طور عمومی گزارش نخواهد شد و فقط حاضران در نشست در جریان آن قرار گرفتند.

پایان بخش جلسه هم صحبت‌های مهندس فتحی، رئیس اداره کل محیط زیست استان لرستان بود که گزارشی از فعالیت‌های این استان ارائه کرد و اظهار امیدواری کرد که کارهای پناهگاه حیات‌وحش شماره یک سمندر لرستانی در لرستان به‌زودی اجرای شود. فتحی گفت این پناهگاه ۸۹۰ هکتار خواهد بود.

یکی از دستاوردهای مهم که در این جلسه مطرح شد این بود که دغدغه حفط سمندر لرستانی به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

پایان پیام

کد خبر : 14350 ساعت خبر : 3:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14350
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات