هم‌اندیشی ماهی کور برگزار شد

هم‌اندیشی ماهی کور برگزار شد

سمینار تخصصی گونه‌های در حال انقراض ماهی کور  در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی واحد خرم‌آباد با دعوت کانون دانشجویی همیاران طبیعت برگزار شد.

به گزارش گلونی در این هم‌اندیشی انجمن‌های مردمی محیط زیست، دانشجویان و اساتید دانشگاهی و مسولین شهری حضور داشتند.

مهندس مجید دریکوند نماینده جهاد دانشگاهی ضمن خیر مقدم به حضار گفت: جهاد دانشگاهی در قالب تشکل‌های دانشجویی و کارگروه تخصصی در حوره مدیریت منابع آب وارد کار حوزه محیط زیست شده است و قصد کمک به محیط زیست و طبیعت لرستان را دارد.

دریکوند همچنین از برندسازی برای ماهی‌کور مانند سمندر لرستانی گفت تا این دو گونه اندمیک بیشتر معرفی شوند.

photo_2016-03-10_13-59-01هم‌اندیشی ماهی کور برگزار شد

پس از آن آقایان کوشکی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر خرم‌آباد مهندس بابایی رییس حیات‌وحش استان، دکتر توکلی عضو هیئت علمی تحقیقات و دکتر ترکی به ترتیب در خصوص تبلیغات پاک شهری و  این گونه منحصربه‌فرد که در لرستان است مباحثی بیان کردند.
در این مراسم از دبیر همایش آقای رضا ابراهیمی، از مستند‌ساز ماهی کور آقای سپهوند و  از محیط‌بان زیستگاه ماهی کور آقای عیدی حیدری که خود با امکانات کم و ابتدایی در حفاظت و نگهداری این گونه و اثر ملی تلاش می‌‌کند تجلیل شد.

در حین هم‌اندیشی برق مجتمع و منطقه برای دقایقی قطع شد.

در غار لون لرستان سه نوع ماهی کور وجود دارد.

یک ماهی از خانواده کپور‌ماهیان است با نام علمی Iranocypris typhlops و یک گونه هم از خانواده سگ‌ماهیان جویباری با نام علمی Paracobitis smithi که به اسم آقای اسمیت که اولین بار آن ماهی را آن‌جا نمونه‌برداری کرده‌اند، نامگذاری شده است.

لازم به ذکر است نوه سوم و جنس جدید که به‌تازگی کشف شده است با نظر اداره کل محیط زیست استان لرستان و به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و جانفشانی های جامعه محیط‌بانان کشور و محیط‌بان منطقه غار ماهی‌کور آقای عیدی حیدری به نام Eidinemacheilus نام‌گذاری و ثبت شده است.

سگماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis نیست و جنس جدیدی است که فقط در همین منطقه وجود دارد.

در تمام دنیا ما ۴۰ گونه ماهی کور داریم از بیش از ۳۳ هزار گونه ماهی که در کل دنیا توصیف شده است. از این ۴۰ گونه دوتایش در لرستان حضور دارند.

photo_2016-03-10_13-58-51

پایان پیام

عکس و خبر: ولی‌الله میراسماعیلی

کد خبر : 14485 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14485
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات