۲۴ اسفند، روز جهانی اقدام برای رودخانه‌ها

۱۴ مارچ یا ۲۴ اسفند روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه‌ها و مقابله با سدسازی نام گرفته و هزاران نفر از مردم در سراسر دنیا آن را برای یادآوری اهمیت رودخانه‌ها و تشکر از کسانی که برای حفاظت از آنها تلاش می‌کنند، گرامی داشته و برای پیروزی‌هایی مانند حذف سدها و بازسازی رودخانه جشن می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روز بین‌المللی اقدام برای حمایت از رودخانه‌ها، آب و زندگی و مقابله با سد‌سازی، در سال ۱۹۹۷ به وسیله شرکت‌کنندگان اولین نشست بین‌المللی قربانیان سدسازی در کوریتیبلی برزیل به تصویب رسید و نمایندگان کشورها تصمیم گرفتند ۱۴ مارچ را روز بین‌المللی اقدام برای رودخانه‌ها قرار دهند.

مردم در این روز خواستار بهبود در سیاست‌ها و شیوه تصمیم‌گیری مسئولین می‌شوند و از آن برای آموزش مردم درباره تهدیداتی که رودخانه‌ها با آنها مواجه هستند و یافتن راه حل‌های مناسب برای ذخیره آب و انروز جهانی اقدام برای رودخانه ها، ۲۴ اسفندرژی استفاده می‌کنند.
به گفته بانیان آن، مهم تر از همه ۲۴ اسفند روز اتحاد است تا همه با عمل نشان دهیم که مسئله رودخانه‌ها مشکلی محلی نیست، بلکه جهانی است.
آنها هدف اصلی را افزایش صدای اتحاد در برابر پروژه‌های توسعه آب مخرب، اصلاح سلامت حوزه ما، و تقاضا مدیریت عادلانه و پایدار رودخانه‌ها می‌دانند.

 پایان پیام

سَد

سَد یا به فارسی «بَند» مانعی است که در جلوی جریان آب و برای مهار کردن آن ساخته می‌شود. سد دیواری محکم است که به منظور مهار کردن یا تغییر مسیر آب در عرض دره یا میان دو کوه و در مسیر رود ایجاد می‌کنند.

در پشت سد، دریاچه‌ای درست می‌شود که آبش را اندوخته می‌کنند تا در موقع نیاز از آن استفاده کنند. سدها در نگهداری و استفاده از منابع آب و زمین به انسان یاری می‌رسانند. سدی که در جای مناسب ساخته می‌شود، می‌تواند جلوی بسیاری از سیل‌ها و طغیان‌های آبی را بگیرد.

در دریاچه‌های پشت سدها، آب آشامیدنی مورد نیاز مردم و چارپایان اندوخته می‌شود. با ساختن هر سد، بسیاری از زمین‌های خشک به زیر کشت می‌روند. جاری شدن آب از سدها، ماشین‌هایی به نام توربین را به حرکت درمی‌آورد و اینها نیز به نوبهٔ خود، مولّدهای برق را به چرخش درمی‌آورند و نیروی برق پدیدمی‌آورند.

 

کد خبر : 14549 ساعت خبر : 0:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14549
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات