گلونی

اسپی‌کو خرم‌آباد در بهار می‌میرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منطقه حفاظت‌شده اسپی‌کو (سفیدکوه) با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه‌های پرآبی نظیر کشکان یکی از زیستگاه‌های با ارزش جانوری و گیاهی غرب ایران محسوب می‌شود. ۲۷۲ گونه گیاهى و ۱۳۸ گونه جانوری در منطقه حفاظت‌شده سفید کوه شناسایی شده است.

از جمله گیاهان اسپی‌کو می‌توان بلوط ایرانی، بنه، گیلاس وحشی، خینجوک، زیتون، زالزالک، بادام کوهی، آلوچه، نسترن وحشی، بومادران، فرفیون زگیل‌دار، گوش‌بره طناز، سریش ایرانی، کنگرصحرایی، لاله واژگون، خاکشیر، نیلوفر، مریم گلی، کلاه میرحسن و انواع گون‌ها اشاره کرد.

هرساله با آغاز فصل بهار، تعداد زیادی از گیاهان کوهی و دارویی اسپی‌کو در بازار خرم‌آباد و شهرهای اطراف و تهران به‌فروش می‌رسد، که این کار باعث فرسایش خاک در این منطقه‌ی ویژه حفاظت‌شده می‌‌شود و تاثیر مستفیمی بر درختان این منطقه به‌ویژه بلوط‌ها خواهد گذاشت.

متاسفانه کسانی که اقدام به این کار می‌کنند، منطقه را پاک‌تراشی می‌کنند و بیش از توان طبیعت از آن برداشت می‌کنند و به جرات می‌توان گفت، تمام کنگر، ریواس و دیگر گیاهان و سبزی‌های کوهی را از اسپی‌کو و دیگر کوهستان‌های زاگرس برای فروش به بازار می‌آورند.

نکته غم‌انگیزتر این است که برخی از افراد پونه‌ی کوهی یاسوج را در بازار خرم‌آباد و گروهی دیگر سیر کوهی خرم‌آباد را در بازار یاسوج و شهرکرد و کرمانشاه به فروش می‌رسانند.

همچنین به علت اهمیت موضوع، پویشی با عنوان سبزی کوهی نخرید هم از سوی انجمن کوه‌نوردان ایران راه‌اندازی شده است و از مردم درخواست می‌شود که سبزی کوهی نکنند، نخرند و نخورند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل