گلونی

افزایش ۳۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز خزر و دریاچه ارومیه گفت: بارش‌های اخیر باعث شد تا تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس “سیدمرتضی موسوی” مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه، ‌امروز (سه‌شنبه) با بیان این مطلب اظهار داشت: روان‌آب حوضه آبریز ارومیه ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و این منجر شد که تراز دریاچه ارومیه تا دیروز (دوشنبه) به رقم ۱۲۷۰٫۹۹ متر برسد، یعنی تقریبا به رقم تراز ۱۲۷۱ رسیده ایم که این تراز نسبت به تراز سال گذشته که ۱۲۷۰٫۶۹ متر بوده، ۳۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.
وی ادامه داد: وضعیت بارش‌های حوضه آبریز ارومیه و روان‌آب‌هایی که در سال آبی ۹۵- ۹۴ شاهد بودیم، به‌گونه‌ای بود که وضعیت دریاچه ارومیه را از شرایط مطلوب‌تری برخوردار کرد.
موسوی کل بارش‌های کشور را حدود ۲۱۱ میلی‌متر اعلام کرد و در ادامه افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون ۲۴۶ میلی‌متر بارش داشتیم و با وجودیکه بارش های امسال تقریبا هم سان با بارش‌های سال گذشته است، ولی نسبت به متوسط بلند از ۲۹ درصد افزایش برخوردار بوده است.
او با بیان اینکه روان آب‌ها به‌طور چشمگیری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و نشان دهنده این است که ما از یک اختلاف قابل توجهی در ارتباط با روان آب ها برخوردار هستیم گفت: به عبارت دیگر روان آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت سدهای حوضه آبریز این دریاچه گفت: وضعیت سدها به گونه ای بود که شاهد باشیم سدهایی مانند بوکان از آورد بسیار چشمگیری برخوردار باشند و این موضوع منجر بر این شد که رقم مصوبی که برای رهاسازی آب به دریاچه ارومیه داشتیم را اجرایی کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به مصوبه‌ای که در جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه دریاچه ارومیه داشتیم، مقرر بود که از سدهای در حال بهره‌برداری ۲۰۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب داشته باشیم و چون این رقم بر اساس پیش‌بینی‌ها مصوب شده بود، در همان مصوبه مقرر شد، چنانچه آورد رودخانه‌ها مازاد بر پیش‌بینی باشد متناسب به آورد، افزایش رهاسازی را برای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دهیم که خوشبختانه این رقم تاکنون بالغ بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب از سدهای در حال بهره‌برداری برای دریاچه ارومیه بوده است.
موسوی با اشاره به این مطلب که، در حال حاضر کماکان سدهای در حال بهره‌برداری ما به ویژه سدهای بوکان، مهاباد و حسنلو رهاسازی برای دریاچه ارومیه را ادامه می دهند، افزود: خوشبختانه به‌خاطر اینکه بارش‌ها اثر خود را بر اراضی زراعی گذاشته‌اند، هنوز نیاز کشاورزی به آب در منطقه آغاز نشده و هنوز آب‌گذاری در شبکه‌های آبیاری و زهکشی را به دلیل وضعیت بارشی خوب منطقه شروع نکرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: این روند باعث شده است که هنوز سدهای منطقه، آب خود را کماکان برای دریاچه ارومیه رهاسازی کنند و تا زمانی که نیاز کشاورزی منطقه به آب آغاز نشده است، با توجه به ظرفیت موجود در مخازن سدها که در منطقه نرمال هستند، این امکان وجود دارد که هرآنچه وارد مخازن سدها می شود را بتوانیم برای دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل