گلونی

امضاء سند همکاری احیاء دریاچه ارومیه

رئیس سازمان محیط زیست گفت: حضور کشور ژاپن در این پروژه از این جهت حائز اهمیت است که محیط زیست یک مسئله صرفا ملی نیست بلکه یک موضوع جهانی و احیاء دریاچه ارومیه اهمیت بین المللی دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضاء سند فاز سوم همکاری در احیاء دریاچه ارومیه با UNDP (دفتر عمران سازمان ملل متحد) و دولت ژاپن که عصر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه محیط زیست و دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم بود، رئیس جمهور یکی از اولویت‌های برنامه‌ای خود را توجه به محیط زیست و دریاچه ارومیه قرار داد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در برنامه‌های انتخاباتی خود با توجه به مطالبه جدی مردم در سال ۹۱ و ۹۲ توجه به محیط زیست به ویژه تلاش برای رفع بحران‌هایی همچون موضوع دریاچه ارومیه را در اولویت قرار داد و از همین رو اولین مصوبه نخستین جلسه هیأت دولت در شهریور ۹۲ تشکیل ستاد احیاء دریاچه ارومیه بود.

معاون رئیس جمهور افزود: علاوه بر این، رئیس جمهور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در مورد احیاء دریاچه ارومیه صحبت کردند و این اقدامات باعث شد تلاشی جدی در سطح ملی و همکاری چشمگیری در سطح بین المللی برای احیاء دریاچه ارومیه شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد احیاء دریاچه‌ ارومیه تلاش‌های زیادی انجام داد و برنامه احیاء تدوین شد که اعتبارات خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شد به گونه‌ای که در سال ۹۴ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیاء دریاچه‌ ارومیه تخصیص پیدا کرد.

ابتکار با بیان اینکه دریاچه ارومیه از نظر طبقه بندی حفاظتی، پارک ملی است و مستقیما زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود، گفت: در بخش‌های مختلف مسئولیت‌های گوناگونی تقسیم شد مثلا وزارت نیرو مسئولیت جلوگیری از احداث سدهای جدید و رهاسازی حقابه دریاچه را به عهده گرفت که این رهاسازی در دو نوبت انجام شد و تاثیرگذار هم بود.

وی ادامه داد: مسئولیت جلوگیری از توسعه سطح زیرکشت، اصلاح الگوی کشت و آبیاری بر عهده وزارت کشاورزی بود و یک جریان اجتماعی هم شکل گرفت. لایروبی مسیر‌ها و کاشت نهال با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار و اقدامات زیاد دیگری انجام شد که باید از همه نهادهایی که تلاش کرده‌اند، تشکر کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: با استناد به تجربهٔ خوبی که سازمان ملل با طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها داشت طرحی را با همکاری ژاپن به اجرا گذاشت که در نوع خود یکی از اقدامات مهم و کم‌نظیر در اصلاح الگوی کشاورزی است.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: حضور کشور ژاپن در این پروژه از این جهت حائز اهمیت است که محیط زیست یک مسئله صرفا ملی نیست بلکه یک موضوع جهانی و احیاء دریاچه ارومیه اهمیت بین المللی دارد که پیام مهم آن در سطح ملی و بین المللی گسترش و تعمیق دوستی ملل و صلح است.

ابتکار تصریح کرد: تشکیل صندوق خرد روستایی برای آموزش و جذب مشارکت بانوان از دیگر اقدامات مهم محسوب می‌شود که برای آموزش و مشارکت کشاورزان، همچنین تامین معیشت جایگزین گامی مهم محسوب می‌شود و امیدواریم با حمایت ستاد احیا بتوانیم این صندوق‌های خرد و این الگو را توسعه دهیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه با جدیت این برنامه را دنبال خواهیم کرد، گفت: از شرایطی که بارندگی‌های اخیر ایجاد کرده خوشحالیم. به نظر می‌رسد وضعیت دریاچه امسال از سال گذشته بهتر است و می‌توانیم امیدوار باشیم با ادامه تلاش‌های داخلی و بین المللی و مشارکت خود کشاورزان و جوامع محلی بتوانیم به طور تدریجی وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در فلات مرکزی کشور نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش بارش‌ داشتیم، گفت: تالاب‌های کشورمان در قسمت فلات مرکزی مانند بختگان و پریشان وضعیت خوبی ندارند اما در سایر نقاط مانند خوزستان و در استان‌های شمالی وضعیت بارندگی‌ها خوب بوده است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع تالاب‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد و دولت یازدهم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل