گلونی

توقف استفاده از مازوت در نیروگاه شهید رجایی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی قزوین از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۴ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیاوش شمسی‌پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده از مردادماه ۱۳۹۴ برای توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی قزوین، گفت: در نهایت از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۴ استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه متوقف شد.

شمسی‌پور افزود: آلودگی ناشی از سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی قزوین منجر بدان شده بود که همواره ابری سیاه از آلودگی در آسمان آبیک دیده شود و کیفیت هوای استان نیز متأثر از همین آلودگی بود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون گاز مورد نیاز نیروگاه به صورت کامل تأمین شده است و نیروگاه با سوخت گاز در حال فعالیت است، اظهار کرد: اعمال سخت‌گیرانه قوانین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم و تأثیر بسیار منفی آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه سوخت مازوت به عنوان سوختی غیرسالم در محیط زیست شناخته می‌شود، ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ریزی دقیق وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول، همچنین همراهی و صرفه جویی مردم در مصرف سوخت و انرژی مانع از بازگشت سوخت مازوت در روزهای سرد سالجاری به چرخه نیروگاهی قزوین شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات بسیار خوبی در راستای کنترل آلودگی هوای شهرک‌های صنعتی و نیروگاه این استان صورت گرفته، بیان کرد: یکی از این اقدامات تجهیز کارخانجات این استان به سیستم پایش لحظه‌ای است.

شمسی‌پور اشاره‌ای هم به حمایت محیط زیست استان از پایان نامه دانشجویی در خصوص پهنه‌بندی آلودگی ناشی از نیروگاه شهید رجایی قزوین داشت و گفت: با اتمام پژوهش‌های صورت گرفته در این پایان نامه طی شهریورماه سال جاری می‌توان آمار دقیق و علمی از میزان تاثیرگذاری آلایندگی ناشی از فعالیت این نیروگاه، همچنین مساحت محیطی که با این آلودگی درگیر می‌شود ارائه داد.

پیش از این سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیروگاه‌ها از جمله منابع مهم تولید آلودگی در شهرها هستند، خبر از تلاشی گسترده برای تغییر سوخت آن‌ها از مازوت به گاز طبیعی داده بود.

متصدی گفته بود: اولویت بخشی به تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها از سوی شرکت ملی گاز ایران به دلیل تأثیر بسیار در بحث آلودگی هوا و اهمیت موضوع، یکی از موارد مهم مذاکرات متعدد فی مابین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت بوده و حتی در مکاتبات دو دستگاه نیز مورد تاکید قرار گرفته و وزارت نفت نیز آن را تائید و حتی اعلام کرده است که میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

حالا به نظر می‌رسد مذاکرات و تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی نتیجه بخش بوده و عزم دولت یازدهم برای بهبود کیفیت هوا در کشور کاملاً جدی است.

در حال حاضر، نیروگاه شهید رجایی با دارا بودن ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی و در مجموع با ظرفیت تولید نامی ۲۰۴۰ مگاوات، حدود شش درصد از سهم کل تولید شبکه سراسری برق را بر عهده دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل