گلونی

جنگ عاملی موثر در تخریب محیط زیست

جنگ عاملی موثر در تخریب محیط زیست

میگوئل آریاس کانی آته کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوا اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده است با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص همکاری‌های چند جانبه در حوزه محیط زیست گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار با اشاره به اهمیت موضوع تغییرات آب و هوا و تاثیرات آن در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: ایران نیز از تغییرات اقلیم بسیار متأثر شده است ولی با توجه به شرایط تروریسم، جنگ و ناامنی در منطقه، محیط زیست نخستین اولویت دولت‌های همسایه و منطقه نیست و همین امر ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست را بسیار دشوار می‌کند.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به فرامرزی بودن محیط زیست و اثرات آن و در نظر گرفتن شرایط منطقه، ضروری است سایر کشورها و از جمله اتحادیه اروپا برای رفع معضلات زیست محیطی به ایران کمک کنند.

جنگ عاملی موثر در تخریب محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عراق، عربستان، اردن، سوریه را از جمله کانون‌های خارجی گردوغبار در ایران برشمرد و اظهار کرد: افزایش شدت این طوفان‌های گردوغبار طی سال‌های اخیر منجر شده تا در تهران نیز شاهد آن باشیم و از آنجا که بخش عمده این چالش ناشی از کانون‌های خارجی است و منطقه از جمله عراق دارای شرایط صلح و امنیت برای انجام مذاکرات و پیگیری اقدامات در این زمینه نیستند، ایران با مشکلات متعددی در این حوزه روبه رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: جنگ عامل موثری در تخریب محیط زیست منطقه، فرسایش شدید خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش مناطق بیابانی در منطقه است.

ابتکار ضمن یادآوری تلاش‌های خود در کمیته محیط زیست شورای شهر سوم تهران برای پرداختن شهرداری تهران به مسائل محیط زیستی و رفع نواقص موجود در این زمینه، گفت: خوشبختانه با شروع به کار دولت یازدهم، این اقدامات تسری پیدا کرد و از پشتوانه حمایت رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برخوردار شد.

معاون رئیس جمهور با اعلام آمادگی دولت ج.ا.ایران برای امضاء توافق‌نامه پاریس در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران تمامی کشورهای جهان، اظهار کرد: ایران آماده امضاء برنامه عمل برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این توافق نامه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از امضای یادداشت تفاهم و ایجاد همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین‌المللی برای رشیدن به اهداف توافق نامه پاریس در زمینه مقابله با اثرات سوء تغییرات آب و هوا استقبال می‌کنیم.

توسعه پایدار و اقتصاد سبز دو رکن مهم اجرایی شدن توافق‌نامه تغییرات آب و هوا پاریس

میگوئل آریاس کانی آته کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوا اتحادیه اروپا ضمن اشاره به برخی از مشکلات محیط زیستی در سطح جهان، گفت: ضروری است محیط زیست برای نسل‌های کنونی و آتی حفظ شود و به همین جهت است که اتحادیه اروپا با تدوین و تصویب و اجرایی نمودن سیاست‌هایی خاص در این حوزه، تلاش دارد تا به حفظ محیط زیست و کاهش چالش‌های آن در سطح جهان کمک کند.

کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوا اتحادیه اروپا با ابراز امیدواری برای توسعه همکاری با ایران در زمینه محیط زیست، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پیشنهادات ما به کشورهای جهان برای حفظ محیط زیست استفاده از انرژی‌های پاک، خورشیدی و بادی است که ایران از ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است.

وی افزود: بنابراین یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیشنهادی برای همکاری میان اتحادیه اروپا و ایران در حوزه محیط زیست، همین بحث توسعه و گسترش انرژی‌های پاک است که در کاهش تولید انتشار گازهای گلخانه‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر بر تغییرات اقلیم نیز نقشی اساسی دارد.

میگوئل آریاس کانی آته ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت اجرایی شدن توافق نامه پاریس، تصریح کرد: لازمه اجرایی شدن این توافق، قرار گرفتن رشد و توسعه کشورها در مسیر پایداری و دستیابی به اقتصاد سبز است.

کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوا اتحادیه اروپا اظهار کرد: یکی از راهکارهای اتحادیه اروپا در این زمینه، تشویق و ترغیب شهرداری‌های کشورهای اروپایی برای توسعه همکاری با بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و تولیدی، همچنین جذب مشارکت جوامع محلی و بومی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرآیندهای تولیدی و خدماتی است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل