گلونی

عزا برای پیامک تبریک نوروز

در ایام نوروز برای همه‎ی ما پیامک‌های تبریکی ارسال می‌شود که نه حال خواندن‌شان را داریم و نه حتی حال پاک کردن‌شان را. این پیامک‌ها به چه نیتی ارسال می‌شوند؟
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مردم ایران علاقه‌ی عجیبی به ارسال پیامک دارند و هر مناسبتی را برای کپی کردن و فوروارد کردن پیامک‌ها غنیمت می‌شمرند. در بین مناسبت‌ها، عید نوروز طرفداران بی‌شماری در بین پیامک‌بازها دارد و برای آنها شبکه‌های اجتماعی و اپراتورها نیز فرقی با هم ندارد. آنها فقط کپی می‌گیرند و برای دیگران ارسال می‌کنند. البته هستند پیامک‌بازهایی که خلاقیت بسیاری به خرج می‌دهند و یک شکلک هم به انتهای پیام اضافه می‌کنند. این پیامک‌ها بیشتر با ادبیاتی زیبا و دلنشین نوشته شده‌اند و حاوی اشعار و متون زیبای ادبی هستند. اما فارغ از متن و پیام اصلی، این پیامک‌ها در ورای خود، پیام‌هایی نهفته دارند. پیام‌هایی همچون: «فلانی یادت نرفته که پونصد دستی از من گرفتی؟»، «زیرآب من رو می‌زنی نامرد؟ برات دارم.»، «حالا بدون ما می‌ری شمال دیگه؟ باشه.»، «آقای رئیس انشاالله بعد از تعطیلات بابت وام خدمت‌تون می‌رسم.»، «بی‌ادبِ بی‌فرهنگ، تو نباید عید رو به من تبریک بگی؟ من باید به تو تبریک بگم؟ با اون قیافه‌ات.» و… .
به جرات می‌توان گفت خدمتی که کاربران شبکه‌های پیام‌رسان به ادبیات پارسی داشته‌اند، سربازان ناپلئون بناپارت در جنگ‌ها به پادشاه خود نکردند. این کاربران هر نوع شعر و متن ادبی را که در گروه‌ها و کانال‌ها مشاهده می‌کنند به مناسبت‌های مختلف برای یکدیگر ارسال می‌کنند، حال اگر از آنها در مورد شاعر شعر ارسالی‌شان بپرسی، با اعتماد به نفسی مثال زدنی می‌گویند: کورش کبیر.
یکی از هم‌وطنان گرامی به گلونی گفت: سال گذشته پیامک تبریکی به مناسبت نوروز از یکی از دوستانم دریافت کردم که در ابتدای پیام، دیوان روح‌نواز حضرت حافظ نگاشته شده بود و در اواسط آن ابیات درخشان شاهنامه خودنمایی می‌کرد. بعد از اینکه شاهنامه را خواندم با سبک هندی نیز آشنا شدم، چرا که حدود چهارصد بیت هم از صائب تبریزی نوشته شده بود. نگارنده کمال عدالت را رعایت کرده بود و در ادامه ابیاتی از سعدی، خیام، باباطاهر، خواجه عبدالله انصاری، رودکی، سنایی، فخرالدین اسعد گرگانی، ناصرخسرو، نظامی گنجوی، مولوی، عبید زاکانی، محتشم کاشانی، پروین اعتصامی، هوشنگ ابتهاج، بیدل دهلوی، نیما یوشیج و مجیرالدین بیلقانی نیز به چشم می‌خورد. در انتهای پیام و بعد از مرور تاریخ ادبیات پارسی ایران‌زمین، پی به عظمت زبان شیرین و شیوای فارسی بردم و اکنون خانواده را رها کرده‌ و در جوار آرامگاه فردوسی چادر زده‌ام. وی خاطر نشان کرد: آن پیامک را یک ساعت بعد از تحویل سال دریافت کردم و زمانی که به انتهای پیام رسیدم ۲۳ شهریورماه بود.
برخی از پیامک‌بازها به متن پیام توجه چندانی نمی‌کنند، همین که کلمه‌ی نوروز و مبارک را در پیام مشاهده می‌کنند، نام خود را زیر پیام درج کرده و اقدام به ارسال آن می‌کنند. در این باره یک شهروند تهرانی به خبرنگار ما گفت: امروز پیامکی دریافت کردم به شرح ذیل:
«عید سعید باستانی نوروز بر شما و خانواده‌ی محترم‌تان گرامی باد.
ارادت‌مند شما مهرداد حسین‌زاده

دوستار شما عزیزان علی‌اکبر مجدراد

محسن فراهانی

با مهر؛ علی خضری

سال خوبی داشته باشید، شایان شاملو

با آرزوی بهترین‌ها، محسن مالمیر تهرانی

عیدتون مبارک آقا جواد، امشب در خدمت‌تون باشیم؟ مامان مرغ گذاشته»

پایان پیام

گزارش‌گر: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل