گلونی

مجله دانشمند طبیعت لرستان را سانسور کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در نخستین شماره سال ۹۵ مجله دانشمند پرونده‌ای با عنوان چهل پیشنهاد دانشمند برای گشت‌وگذارهای نوروزی متفاوت به دیدنی‌های طبیعی و تاریخی کشور آمده که در این پرونده بخشی را به پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناسی اختصاص داده است.


کوه‌های مریخی چابهار، گلفشان بندر تنگ، دره جن طبس، ریگ جن در دامغان، باداب سورت، ژئوپارک جزیره قشم، گاز طبیعی رامهرمز، سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، غار یخ مراد در استان البرز، غار ایوب در استان کرمان، منطقه فسیلی مراغه، غار کرفتو در کردستان، کپه داغ نزدیک مرز ترکمنستان، گنبد نمکی گچین بندرعباس، دریاچه ارومیه، دریاچه مهارلو شیراز، آتش‌فشان اروند، ارتفاعات سیرچ کرمان، آتش‌فشان دماوند، منطقه شهداد کرمان، دودکش جن روستای ماه‌نشان در زنجان، حفره‌های لاله زنبوری ابیانه و روستای کندوان از جمله پدیده‌هایی هستند که در بخش پیکرشناسی زمین این مجله آمده‌اند.
با کمال تعجب هیچ منطقه‌ای از استان لرستان که پایتخت ژئوتوریسم کشور است در این پرونده نیامده است. لرستان جاذبه‌های بی‌نظیری در بحث زمین‌شناسی دارد. بزرگ‌ترین زمین‌لغزش جهان در یازده هزار سال پیش درمنطقه پل‌دختر در این استان روی داده است و دره شگفت‌انگیز «شیرز» در این استان قرار دارد اما هیچ نامی از این استان برده نشده است.

نیامدن نام لرستان در این پرونده مشخص کننده این است که آن طور که باید کار تبلیغی برای ژئوتوریسم استان لرستان نشده است و صفحه‌ها و کاربرهای فضای مجازی هم در کار خود موفق نبوده‌اند. شاید هم اطلاع نداشتن تحریریه مجله دانشمند از وضعیت لرستان، دلیل حذف مکانی چون شیرز از این فهرست شده است. قابل ذکر است که در تمام مقالات علمی وقتی صحبت از زمین‌شناسی می‌شود به طور حتم از زمین‌لغزش پل‌دختر یاد می‌شود و از تالاب‌های یازده‌گانه پل‌دختر که بر اثر همین زمین لغزش به وجود آمده‌اند.

قطعا این پرونده فقط به بخشی از جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناختی ایران اشاره کرده است و نمی‌توانسته است همه مکان‌های ایران را در این بخش معرفی کند اما نیامدن دره شگفت‌انگیز شیرز که در آینده یک ژئوپارک خواهد بود بسیار عجیب است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل