گلونی

چهاردهم فروردین جنجالی شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از وقایع‌تهرانیه، روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ تعطیلات نوروزی به پایان رسید، تعطیلاتی که حدود ۱۶ روز به طول انجامید. حالا تمام کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجوها می‌باید خانه‌ی خود را رها کنند و به فعالیت اجتماعی خود ادامه دهند. کاری که شهروندان چندان راضی به انجام آن نیستند. از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسد که برخی از مردم کمپین‌هایی را تشکیل داده بودند تا روز شنبه را تعطیل کنند. آنها عقیده دارند که پس از دو هفته خوردن و خوابیدن نمی‌توان یکهو به سر کار رفت و این مهم باید آرام آرام صورت پذیرد. پروفسور پائولو مالدینی پزشک ایتالیایی و فوق تخصص مغز و اعصاب از دانشگاه هاروارد در این مورد به وقایع تهرانیه گفت: بدن انسان حداقل دو روز را بعد از سیزده‌به‌در باید استراحت کند تا به مرز آمادگی برای ادامه‌ی زندگی برسد و آغاز کار بلافاصله یک روز  بعد از سیزده‌به‌در به بافت‌های تحتانی مغز آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

یکی از شهروندان تهرانی با بُغضی در گلو به وقایع‌تهرانیه گفت: حضور در اداره بعد از بیست روز تعطیلی آن هم روز شنبه، بسیار زجرآور و سوزناک است. این واقعه آن‌قدر دردناک است که یکی از دوستانم درد بیماری‌اش را فراموش کرده بود و به ‌خاطر این مصیبت وارده فریاد می‌زد و صورتش را به دیوار سیمانی حیاط می‌کشید.

وزارت کشور با وجود فشارهای بسیاری که از طرف مردم وارد می‌شد، شنبه را تعطیل نکرد و عنوان کرد که تمامی ارگان‌ها  می‌باید روز شنبه راس ساعت ۸ صبح، کار خود را آغاز کنند. در پی این جنجال‌ها، سازمان ملل نیز وارد میدان شده و قصد دارد طی یک قطع‌نامه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند. به نقل از آسوشیتدپرس، «بانکی‌مون» رئیس سازمان ملل به این دلیل که دولت ایران روز چهاردهم فروردین را تعطیل نکرده است ابراز نگرانی کرد و در نشست خبری خود گفت: سیزده‌به‌در یک رسم باستانی است و مردم به دامان طبیعت می‌روند و جوجه می‌خورند. چگونه می‌توان یک روزِ سیخ و منقل را جمع کرد و از حلق طبیعت به خانه بازگشت؟ این نقض حقوق بشر است.

 به دلیل شروع کار ادارات در چهاردهم فروردین، موجی از غم و اندوه مردم را فراگرفته است. دیشب گروهی از شهروندان در پارک محل خود جمع شده بودند و با شمع‌هایی روشن در آغوش یکدیگر به آرامی گریه می‌کردند، گروهی هم که تحمل چنین غمی را نداشتند در گوشه و کنار شهر اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: از دیروز تا کنون صدها خودکشی از سراسر کشور گزارش شده است. این افراد در حالی اقدام به خودکشی کرده‌اند که با یک دست ظرف آجیل و با دست دیگر بالش خود را در آغوش گرفته بودند. این منبع آگاه که خواست پسته‌های درون جیبش فاش نشود، با مردم داغ‌دیده ابراز هم‌دردی نمود، آنها را به صبوری و آرامش دعوت کرد و دوان‌دوان به سوی اداره‌ی خود رفت.

پایان پیام

گزارش‌گر: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل