امضای سند احیای دریاچه ارومیه

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از امضای سند پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محسن سلیمانی روزبهانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: این مراسم با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، نمایندگان دولت ژاپن، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد، ستاد احیای دریاچه ارومیه و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد.

سلیمانی روزبهانی با تاکید بر اهمیت موضوع توجه به احیای تالاب‌ها افزود: موضوع کلیدی در احیای تالاب‌ها به ویژه دریاچه ارومیه توسعه الگوهای ناپایدار فعالیت‌های مختلف از جمله کشاورزی در حوزه آبریز تالاب‌ها است. توسعه ناپایدار مشکلات زیادی را در تالاب‌ها و به ویژه حوزه‌های پایین دست ایجاد کرده است.

به گفته وی، پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» از سال ۲۰۱۴ با همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: محورهای کلیدی این پروژه افزایش روحیه مشارکت و نقش‌پذیری جوامع محلی در فرآیند احیای دریاچه ارومیه و کاهش فشار بر منابع آب واقع در حوضه آبریز می‌باشند که با بکارگیری برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی اجرا می‌شوند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در بخشی از این مراسم، گزارش نتایج و دستاوردهای اجرای فازهای اول و دوم پروژه در سال ۲۰۱۵ و اهداف پروژه در سال ۲۰۱۶ ارائه خواهد شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تاکید کرد: این پروژه بر اساس تعاملات متقابل انجام شده بین دولت ایران و ژاپن جهت همکاری در زمینه‌های محیط زیستی و همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، از سال ۲۰۱۴ با هدف دسترسی به سه هدف ذیل آغاز شد.

به گفت سلیمانی اهداف این پروژه، بالا بردن سطح اطلاعات و درک جوامع محلی از نقش مهمی که در استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه دارند، گسترش کشاورزی پایدار در ۷۵ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه با هدف کاهش حداقل ۳۵ درصد آب و بسیج اجتماعی به منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی است.

پایان پیام

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درپایان افزود: این پروژه با اختصاص بودجه ۲ میلیون دلار توسط دولت ژاپن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اجرا شده است.

کد خبر : 15670 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15670
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات