بارندگی در لرستان ادامه دارد

مدیر کل مدیریت بحران لرستان گفت: بارندگی‌های این استان تا فردا شب همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا آریایی با اشاره به میزان بارندگی‌های لرستان در قالب سامانه بارشی جدید در این استان اظهار داشت: تا کنون ۷۵ میلی‌متر باران در سپیددشت، ۶۶ میلی‌متر در پلدختر، ۵۸ میلی‌متر در خرم‌آباد، ۵۴ میلی‌متر در بروجرد و ۵۰ میلی‌متر باران در «ریمله» در شمال خرم‌آباد باران باریده است.

وی گفت: همچنین میزان بارندگی‌ها در نورآباد ۴۹ میلی‌متر، الشتر ۴۸ میلی‌متر، دورود ۴۰ میلی‌متر، ازنا ۳۷ میلی‌متر، ایمان‌آباد ۳۵ میلی‌متر، کوهدشت ۳۲ میلی‌متر، الیگودرز ۳۰ میلی‌متر و سیلاخور نیز ۲۲ میلی‌متر بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه این بارندگی‌ها به صورت متناوب و گاهی رگباری، تند و سیل‌آسا تا فردا شب همچنان ادامه خواهد داشت عنوان کرد: در این راستا اعضای شورای مدیریت بحران در شهرستان‌ها و دستگاه‌های امدادی در حالت اماده برای مقابله با سیلاب هستند.

پایان پیام

تعریف سیلاب

سیل به معنی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. در خلال یا پس از یک بارندگی شدید، مقدار دبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز کرده و مناطق اطراف را دربر می‌گیرد.

با بررسی دشت سیلابی قدیمی و آبرفت‌های آن، شاید بتوان با درجه‌ای از تقریب احتمال وقوع و بزرگی سیل‌های آتی منطقه را مشخص کرد. اصولاً بزرگی سیل‌ها و تکرار آن‌ها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است.

از زمان‌های ماقبل تاریخ، مردم بجهت دسترسی به سیستم حمل و نقل ارزان و راحت و همچنین داشتن دسترسی به منابع غذائی و تجارت، در کنار دریاها و رودخانه‌ها مسکن می‌گزیدند؛ چنانچه جمعیت انسانی در کنار منابع طبیعی آبی متمرکز نبودند، هیچ نگرانی از بروز سیل وجود نداشت؛ ولی به هرحال وجود خاک حاصلخیز کنار رودخانه‌ها منوط به جاری شدن سیلاب‌های متعدد و وجود انواع رسوب گذاری‌های عادی همراه با آن می‌باشد.

کد خبر : 16321 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16321
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات