ثبت شهر جهانی عامل ماندگاری هنر ایران

ثبت شهر جهانی، ایجاد نام می‌کند و نام تنها یک اسم نیست. نام باعث می‌شود که آن شهر و کشور متحول شود و هویت آن شهر تغییرکند و در یادها باقی بماند و ماندگار شود با ثبت جهانی می‌توانیم نام هنر کشورمان را در حافظه‌ها ثبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان در سفرخود به لالجین همدان پیش از برگزاری اجلاس آسیا و اقیانوسیه و انتخاب شهر مشهد و لالجین به عنوان شهرهای برتر صنایع دستی در جمع مسئولین استان ضمن قدردانی از مسئولان استانی و همکاری تمامی همکاران و دست‌اندرکاران در کمک به انتخاب لالجین به عنوان یکی از شهرهای برتر جهانی وبا اشاره بر اهمیت شهرهای جهانی گفت: زمان معرفی شهرهای برتر برای انتخاب به عنوان شهر جهانی گزینه‌های بسیاری مطرح بود سرزمین ما سرزمینی هنرپرور و هنردوست است ایران جاذبه‌ها و زیبایی‌های بسیاری دارد که قابل تأمل است. در این روند با وجود چشمگیر بودن اکثر گزینه‌ها پس از بررسی‌ها و نتیجه گیری‌های کارشناسان دو شهر مشهد و لالجین برای این منظور انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در صنایع دستی در حال رخ‌دادن است، کارگاه‌های صنایع دستی بسیاری که در حال تعطیلی بودند در حال حاضر پا گرفته‌اند، زمانی ما در برنامه‌های جهانی حضور نداشتیم ولی با تلاش‌هایی که صورت گرفته به عبارتی ما اکنون به عنوان یکی ازکشورهای صاحب سبک صنایع دستی در دنیا مطرح هستیم. در حال حاضر تحولات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی و تولید و حتی فروش در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این دو سال اخیر صورت گرفت همین ثبت شهرهای جهانی بود سال گذشته دو شهر را به عنوان شهرهای جهانی داشتیم و امسال نیز خوشبختانه دو شهر مشهد و لالجین  همدان را داریم و حتماً همه می‌دانیم که در این فرصت که ما در مقابل سایر قدرت‌های دنیا قرار گرفته‌ایم اکنون باید در فرصت و زمان باقی مانده حداکثر تلاش و اقدام خود را صورت دهیم تا به موفقیت‌هایی بیش از این دست یابیم و تا حد ممکن کمبودها را مرتفع کنیم.

نامورمطلق با تاکید بر فرصت باقی مانده تا انتخاب شهرهای مشهد و لالجین به عنوان شهرهای برتر گفت: در این فرصت باقی مانده باید دست به دست هم داده و تلاش کنیم با همکاری و همدلی نواقص و کمبودهای باقی مانده را نیز برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هدف از ثبت جهانی ایجاد نام است، نام یعنی وجود نام یعنی هویت یعنی در یادها باقی ماندن ما باید تلاش کنیم که با ثبت نام هنر و کشورمان در حافظه جهانی باقی بمانیم و هویت خود را به رخ بکشیم. نام تنها یک اسم نیست؛ نام باعث می‌شود که آن شهر و کشور متحول شود به نوعی هویت آن شهر تغییر می‌کند، اگر می‌بینیم که دیگر کشورها پیگر کسب نام هستند به این معناست.

وی در رابطه با انتخاب شهرهای جهانی گفت: انتخاب شهرهای جهانی در قالب اجلاس آسیا و اقیانوسیه این است که لالجین و مشهد به عنوان نمایندگان آسیا در این روند شرکت دارند و در مقابل نمایندگان ۵ قاره دیگر قرار می‌گیرد که اگر موفق به کسب عنوان شوند برای ما و کشورمان باعث افتخار و ارزش است و اگرموفق نشود به نوعی به ما نیز انتقاد وارد است که شاید باید شهرهای بهتری را انتخاب می‌کردیم که امتیاز بیشتری را کسب کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه لالجین و مشهد شرایط اولیه برای انتخاب شدن را دارند، جالب است بدانیم که چیزی در حدود ۸ درصد صادرات صنایع دستی ایران از لالجین انجام می‌شود و این خود رقم قابل توجهی است. باید گفت اگر در کشور ۵۰ نقطه مانند لالجین پیدا می‌کردیم دیگر مشکل صادرات وجود نداشت، کشور ما در زمره یکی از صادر کنندگان بزرگ است. همچنین که ما درتولید مشکلی نداریم و روند مناسبی را پیش رو داریم اما صادرات ما انطور که باید مناسب نیست که باید با توجه به رویکرد جدیدی که در میان مسئولین نسبت به صنایع دستی به وجود آمده و نیز فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش شود صنایع دستی به عنوان تبلور اقتصاد مقاومتی به رشد و شکوفایی در خور رسیده و تقویت شود.

معاون صنایع دستی در پایان در زمینه بهتر شدن موقعیت آثار در شهرهای نمونه و برتر گفت: باید دقت شود که کیفیت و کمیت آثار در کل شهر افزایش یابد و همچنین در کنار آن باید نمونه‌های جدید، طرح‌های نوین و به روز در آثار ایجاد شود و به نوعی مؤلف بودن در حوزه طراحی و تولید حرف اول را می زند. باید طرح و نقش آثار به گونه‌ای باشد که سلیقه جهانی را به خود جلب کند به این شکل است که بازار جهانی پیدا کرده و آثارمان در کشورهای اروپایی و مطرح هم به فروش می‌رسد. به نوعی در تولید و طراحی صنایع دستی باید بتوان ذائقه جهانی را تأمین کرد.

پایان پیام

کد خبر : 15870 ساعت خبر : 2:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15870
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات