روزهای شلوغ قلعه فلک‌الافلاک

به گزارش پایگاه خبری گلونی، قلعه فلک‌الافلاک همچنان در جذب گردشگر بی‌رقیب و بی‌نظیر است و بعید به نظر می‌رسد مکانی در لرستان بتواند رکوردی مانند قلعه به جا بگذارد. این دژ ساسانی البته در بدترین وضعیت خود در چند دهه اخیر قرار دارد و گویا برای مرمت آن نه پولی در بساط است و نه اراده‌ای.

آمار بازدید از قلعه فلک‌الافلاک در چهار روز اول فروردین ۹۵ به مرز ۸۵۰۰ نفر رسید اما کارشناسان عقیده دارند با توسعه هتل‌های خرم‌آباد و توسعه گردشگری این رقم می‌تواند بسیار فراتر از این باشد. هر چه هست این روزها نبض گردشگری لرستان در قلعه فلک‌الافلاک می‌تپد و قلعه روزهایی شلوغ را تحربه می‌کند. یکی از بخش‌خای جذاب در قلعه برای گردشگران پوشیدن لباس لری و عکس گرفتن با آن است.

گزارش تصویری گلونی را از قلعه فلک‌الافلاک ببینید و بخوانید: پهنه‌بندی پتانسیل‌های توریستی درمناطق شهری لرستان

پایان پیام

عکس: ولی‌الله میراسماعیلی

فلک‌الافلاک

فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند. قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌است. با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین‌جا ریشه گرفته باشد.

قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است.

کد خبر : 15252 ساعت خبر : 1:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15252
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات