سرو ابرکوه پربازدیدترین میراث طبیعی ایران

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: درخت کهن‌سال سرو ابرکوه که به واسطه قدمت طولانی آن در اوایل دهه گذشته به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت گردید، هر ساله به ویژه در ایام نوروز یکی از اهداف سفر گردشگران به شمار می‌رود.

به عنوان نمونه در ایام تعطیلات نوروز سال‌های قبل بین ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر از این درخت کهن‌سال بازدید داشتند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی اکبری بیان داشت: بدیهی است چنین توجهی به ذخایر ژنتیکی کشور مؤید احترام و ارتقاء فرهنگ طبیعت‌دوستی مردم در سال‌های اخیر است.

اگر چه طی نیم قرن اخیر بدرفتاری با میراث‌های طبیعی به کرات در کشور وجود داشته است اما این حجم استقبال از یک پدیده ارزشمند طبیعی که در دوران طولانی زندگی خود هزاران موانع اکولوژیک و استرس‌ها و تنش‌های محیطی را پشت سر گذاشته نشان از ارتقاء آگاهی زیست محیطی مردم را دارد و خوشبختانه تغییراتی که طی ۵ سال اخیر در روند مدیریت این میراث فرهنگی ارزشمند اتفاق افتاده موجب بهبود سلامتی و شادابی درخت شده و بسیار مورد استقبال طبیعت دوستان واقع شده است.

اکبری اظهار داشت: از جمله این اقدامات جراحی تنه درخت سرو ابرکوه بود که با کمک متخصصین استانی و کشور انجام شد و در نوع خود از بزرگ‌ترین عملیات جراحی بر روی تنه سوزنی‌برگان کهن‌سال بوده است.

وی گفت: از آنجائی‌که که در دوران گذشته تنه اصلی درخت به واسطه آتش‌سوزی دچار آسیب جدی شده و حفره بزرگی در درون تنه ایجاد شده بود، امکان افتادن درخت بدلیل طوفان‌های شدید منطقه دور از ذهن نبود و همین احتمال موجب افزایش حساسیت کارشناسان و اعضای کارگروه مدیریت سرو ابرکوه شده و پس از یک سال بررسی‌های میدانی، مطالعاتی و ارتباطات گسترده با متخصصین دنیا با استفاده از یک الگوی بومی نسبت به ترمیم تنه درخت اقدام نمودند.

این مقام مسئول در ادامه عنوان نمود: علاوه بر آن مهار شاخه‌ها، مبارزه بیولوژیک با آفات، اصلاح سیستم آبیاری، همراه‌سازی فضای سبز پیرامونی با شرایط اکولوژیک درخت، محدودسازی دسترسی به منظور پیشگیری از کوبیدگی خاک و آسیب فیزیکی به تنه درخت از جمله اقداماتی بوده که در راستای حفظ سلامتی این ذخیره ارزشمند طبیعی انجام شده است و بدیهی است کسانی که قبلا” از این درخت بازدید کرده و اخیراً از آن بازدید کنند متوجه این تغییرات خواهند شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد خاطر نشان کرد: همکاری مردم محلی و نیز مسافران و بازدیدکنندگان در بهبود شرایط سلامتی درخت موثر بوده است و ادامه این همکاری موجب سربلندی و احساس افتخار برای کارگروه مدیریت سرو ابرکوه، مردم شهرستان، استان و کشور در برابر هزاران بازدید کننده خارجی است که از این درخت بازدید می‌کنند.

وی افزود: از هموطنان عزیز برای بازدید از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همکاری و ارائه پیشنهاد در مدیریت بهتر این میراث طبیعی ارزشمند دعوت به‌عمل می‌آید.

پایان پیام

کد خبر : 15133 ساعت خبر : 2:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15133
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات