نقدی بر عمل‌نکرد انجمن لرستانی‌‌های مقیم تهران

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نامش انجمن لرستانی‌‌های مقیم تهران است. در وب‌سایت این انجمن درباره اهدافش آمده است:
«اهداف کلی انجمن را در بندهای ذیل می‌توان خلاصه نمود:
هم‌یابی لرستانی‌های مقیم استان تهران برای استفاده بهینه از اوقات فراغت خود با بهره‌گیری از فرهنگ اصیل لری و تقویت هویت فرهنگی خود و شناساندن آن به شهروندان تهرانی!
مطالعه و بررسی مسائل و مشکلات استان حتی‌الامکان کمک به مسئولین اجرایی به ویژه در زمینه مطالعه، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور!»

در قسمت عملکرد انجمن هم آمده است:

«پیشنهاد پروژه‌های مختلف و پیگیری این پروژه‌ها از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط.

پیگیری مسائل استان لرستان از طریق دستگاه‌های مرکزی.

تشکیل نشست‌های کاری با برخی از مسئولین مرکزی به منظور پیگیری امور استان لرستان و معرفی افراد کارآمد جهت پیشرفت امور پروژه‌ها.

تشکیل جلسات مشترک با مقامات عالی و رده‌های دیگر استان لرستان برای اعلام مشارکت و زمینه همکاری.

تشکیل گردهمایی‌ها به مناسبت‌های مختلف.

همکاری و تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد تهران و معرفی استان لرستان به آنها.

تلاش برای یافتن زمینه‌های اشتغال و معرفی آن به اعضای انجمن.

برگزاری جلسات کمیته‌های مختلف برای بسیج اعضا در زمینه خدمات به استان لرستان.

فعال بودن دفتر انجمن برای حضور مراجعین و تشکیل جلسات مختلف از ۱۰ صبح تا ۶ عصر.

آنچه که به اختصار ذکر شد گوشه‌ای از فعالیت‌های انجمن لرستانی‌های مقیم تهران است.»

این انجمن که از سال ۱۳۷۷ مشغول به فعالیت است فقط در بحث «تشکیل گردهمایی‌ها به مناسبت‌های مختلف» خوب عمل کرده است و جز برپایی مراسم دیدوبازدید نوروزی که همین دیروز برگزار شد خاطره‌ای دیگر از فعالیت این انجمن در ذهن لرستانی‌ها نیست مگر حضور همه‌جانبه این انجمن در پرس‌وپو. شاید بشود مهم‌ترین فعالیت این انجمن را در خبررسانی مربوط به فوت‌شدگان دید که بلافاصله هرگونه فوتی را با پیامک به اطلاع‌ لرستانی‌های مقیم مرکز می‌رساند.

یکی دیگر از فعالیت‌های این انجمن «حمایت» است. شما هیچ‌گاه از اعضای این انجمن نمی‌شنوید که از چیزی حمایت نمی‌کنند آنها همیشه حامی هستند و تقریبا از همه اتفاقاتی که در استان و جهان درباره لرستان می‌افتد حمایت می‌کنند، حمایت معنوی البته.

یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن برگزاری دیدوبازدید‌های نوروزی است که چند سالی است برگزار می‌کند. این مراسم همیشه شامل چند سخنرانی و یکی دو اجرای موسیقی است. این انجمن گاهی هم مراسم شب چله را برگزار می‌کند که البته پول آن را هم از مردم می‌‌گیرند و به آن خودمیزبانی می‌گویند!

انجمن لرستانی‌‌های مقیم مرکز در حال حاضر ساختمانی در میدان رسالت دارد که متعلق به انجمن است و آن را به کمک خیرین خریده‌اند. برگزاری جلسه‌های مشترک با انجمن پریسکه و لرهای بختیاری از دیگر کارهای این انجمن است. البته این انجمن گاهی هم جلسه‌هایی مثلا با استاندار لرستان برگزار کرده‌‌اند که از خروجی آن اطلاعاتی در دست نیست. این انجمن در تمام این سال‌ها تقریبا هیچ حرکت مهم و نقش تاثیرگذاری در فرهنگ و ادب و اجتماع لرستان نداشته است. انجمن لرستانی‌های مقیم مرکز هیج‌گاه مسبب هیچ حرکتی نبوده است و تقریبا هیچ وقت جریان‌سازی‌ نکرده است. در تمام این ۱۸ سال هیچ‌گاه ساختمان انجمن پاتوق لرستانی‌های نشده است و هیچ‌گاه همه مفاخر لرستان در دیدوبازدید‌های نورزی و جشن شب چله حضور نداشته‌اند و برخی حتی یک بار به این جلسه‌ها نرفته‌اند.

phoca_thumb_l_yalda_motamedy8

بدیهی است که انجمن‌ها و سازمان مردم‌نهاد در طول فقط پنج سال، گاه جریان‌سازی‌های بزرگ و کارهای اساسی می‌کنند که نمونه آن در لرستان و به‌ویژه در بخش محیط‌ زیست شهره خاص و عام است. این انجمن حتی سال گذشته در جریان کمپین کشوری لباس گرم که خرم‌آبادی‌ها در آن غوغا کردند، منفعل عمل کرد و دریغ از یک جوراب که با حمایت این انجمن برای لرستان فرستاده شده باشد. همین تجلیل از دانشجویان لرستانی پذیرفته‌شده در کنکور سال ۹۴ در روز جمعه در حاشیه دیدار نوروزی انجام گرفت قرار بود به صورت یک جشن جداگانه باشد و در سال ۹۴ برگزار شود که دو بار هم اطلاع‌رسانی و بعد لغو شد و بنابر شنیده‌ها، انجمن کوچک‌ترین حمایت، حتی حمایت معنوی برای برگزاری آن نکرد که خودش داستانی مفصل دارد.

به گفته کارشناسان و نزدیکان به این انجمن، انجمن لرستانی‌های مقیم مرکز با جوانان خوش‌فکر و نیروهای تازه می‌توانند بار از دوش استان بردارد و نمایندگان را به چالش بکشند و کارهای عظیم برای لرستان بکند، البته اگر حلقه‌های قدیمی در این انجمن بگذارند جوان تازه‌نفسی به این حلقه وارد شود. در حال حاضر هیچ جوانی در میان اعضای این انجمن وجود ندارد و تقریبا همه بالای ۵۰ سال سن دارند.

پایان پیام

کد خبر : 16030 ساعت خبر : 9:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16030
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات