پخش مستند «باد صبا» از شبکه مستند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شبکه مستند سیما در سی‌امین قسمت از مجموعه «گنجینه»، مستند «باد صبا» – ساخته آلبرت لاموریس – در سال ۱۹۶۹ میلادی و سال ۱۳۴۸ شمسی را روی آنتن می‌فرستد.

با برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مستندسازان برتر برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است. این برنامه این هفته مستند «باد صبا» یا «باد عاشقان» را با موضوع طبیعت و مردم ایران ساخته آلبرت لاموریس برای پخش در نظر گرفته است.

این فیلم نوستالژیک با گویندگی منوچهر انور در ۷۰ دقیقه سراسر ایران را از آسمان با بالگرد نشان می‌دهد. موسیقی فیلم آثار سنتی موسیقی ایران ساخته حسین دهلوی است.

پس از پایان فیلمبرداری و ارائه اثر به دولت ایران به درخواست آنان تصمیم به اضافه کردن جلوه‌های صنعتی ایران گرفته شد اما لاموریس در حین فیلمبرداری از سد کرج در اطراف تهران به دلیل نقص فنی بالگرد، کشته شد.

این فیلم در سال ۱۹۷۸ نامزد جایزه اسکار بهترین مستند شد. حدود ۸۵ درصد از فیلم از بالگرد فیلمبرداری شده است. بالگرد گروه، هنگام فیلمبرداری از سد کرج به کابل‌های مخصوص تمرین تکاوران برخورد کرد و سقوط کرد که منجر به کشته شدن کارگردان فیلم آلبر لاموریس و گروهش شد. فیلمبردار ایرانی فیلم محمود نوربخش به همراه پسر لاموریس از هلی کوپتر پیاده شدند و از مرگ نجات یافتند.

مجموعه «گنجینه» ساعت۲۱ روز چهارشنبه ۱۸ فروردین از شبکه مستند سیما پخش می شود. تکرار این قسمت پنجشنبه ۱۹ فروردین ساعت ۹ صبح خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 15520 ساعت خبر : 12:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15520
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات