پیشنهاد محیط زیستی یک ایرانی به سازمان ملل

پیشنهاد محیط زیستی یک ایرانی به سازمان ملل

محسن تیزهوش کارشناس ارشد و فعال محیط زیست در یادداشتی عمومی پیشنهاد کرد که سوم مارس در تقویم رسمی جهان به نام دفاع از حقوق بومیان در برابر تخریب محیط زیست ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تیزهوش نوشت: بر اساس گزارشی که سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان غیردولتی گلوبال ویتنس منتشر شد، هر هفته حدود دو فعال محیط زیست و حقوق بومیان در جهان کشته می‌شوند که این حقیقت تلخ توجه و حمایت بیشتر مجامع بین‌المللی را می‌طلبد.

پیشنهاد محیط زیستی یک ایرانی

سال‌هاست که با گسترش فعالیت‌های ضدشکار، سدسازی‌های مخرب و برنامه‌هایی که به تخریب طبیعت منجر می‌شوند بر شدت خشونت، تهدید و حذف فیزیکی فعالین محیط زیست نیز افزوده شده که در ابتدای سال ۲۰۱۵ گریگوری گیبارد که از او به عنوان یکی از فعالان حفاظت محیط زیست و ضد شکار یاد می‌شد، در جمهوری زیمبابوه و در جنوب قاره آفریقا به ضرب تبر کشته شد؛ این انسان حامی طبیعت پیش از این نیز به وسیله شکارچیان غیرقانونی تهدید به مرگ شده بود.

یک سال پس از قتل آقای گیبارد نوبت به بانوی استقامت و شجاعت برتا کاسِرس رسید تا نشانی باشد برای حرکت درست فعالین محیط زیست در برابر سودجویانی که تنها به منافع اقتصادی خویش می‌نگرند و هیچگاه آوارگی مردم محلی و تخریب تنوع زیستی کوچک‌ترین اهمیتی برای ایشان نداشته است!

در همین راستا و به جهت گرامیداشت یاد و اعتقادِ انسانی برتا کاسِرس یکی از مشهورترین فعالان محیط زیست و حقوق بومیان که سوم مارس ۲۰۱۶ در هندوراس به دست طبیعت ستیزان به قتل رسید. پیشنهاد می‌شود سازمان ملل متحد روز سوم مارس را با هدف دفاع از حقوق بومیان و جوامع محلی در برابر تخریب‌های مختلف محیط زیست نام‌گذاری کرده و در تقویم رسمی خود درج کند.

در این بین باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که جوامع محلی که در ایران نیز زیست می‌کنند در برابر مخربان طبیعت هیچگاه آرامش نداشته و در موارد گسترده‌ای به نام توسعه از سرزمین خویش کوچانده شده‌اند تا زمین‌ها و خانه‌هایشان به زیر آب سدهای بزرگ رفته و همچنین استخراج نفت سبب آلودگی چاه های حیات‌بخش آنها شده که این موارد تنها گوشه‌ای از هزاران آسیبی است که روزانه به این انسان‌ها تحمیل می‌شود.

لازم به ذکر است که نهم اوت در تقویم سازمان ملل متحد، روز بین‌المللی مردم بومی جهان نام‌گذاری شده اما امروز و با هدف حمایت از راه انسان هایی همچون برتا کاسِرس که حامی حقوق بشر بوده و از جان و مال خویش در برابر دفاع از حقوق بومیان گذشت و به تمام انسان‌های جهان نشان داد که باید در برابر غارتگرانی که منابع طبیعی زمین و محل زندگی بومیان را نابوده کرده و اسباب آوارگی آنان می شوند، ایستاد.

اینک انتظار می‌رود تمام فعالین، دوستداران محیط زیست و حقوق بومیان در سراسر کره زمین از سازمان ملل بخواهند که سوم مارس در تقویم رسمی جهان به نام دفاع از حقوق بومیان در برابر تخریب محیط زیست ثبت شود تا اینگونه راه برتا کاسِرس ها و گریگوری گیبارد ها همواره سبز و استوار باقی بماند.

پایان پیام

کد خبر : 15483 ساعت خبر : 10:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15483
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات