یک پیشنهاد برای احیای سنگ‌نوشته خرم‌آباد

سنگ‌نوشته (به گویش لری بَردنوشته) یکی از آثار تاریخی شهر خرم‌آباد است که هم‌اکنون در خیابان شریعتی قرار دارد. این کتیبه به خط کوفی نوشته شده است و به دوران سلجوقیان باز‌می‌گردد و نوشته‌های آن مربوط به احکامی درباره بخشش مالیات چراندن دام در چراگاه‌های شاپورخواست و ممنوع کردن برخی سنت‌های ناپسند است.

زنده‌یاد علی‌محمد ساکی که در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ خورشیدی شهردار خرم‌آباد بود با آینده‌نگری خاص خود، قصد بر این داشت که مناره آجری و سنگ‌نوشته هر کدام در وسط میدانی قرار بگیرند که جاده خوزستان و در امتداد آن خیابان شریعتی فعلی از آن می‌گذرد. که متاسفانه این طرح بعد از او عملی نشد و بعدها سنگ نوشته را از پایه بریدند و در کنار خیابان جا دادند.

سنگ‌نوشته از دید باستان‌شناسی و کارهای تحقیقاتی تاریخ شناسان بسیار پراهمیت می‌باشد. چون تنها نوشته تاریخی از آن دوران است که برای ما به جا مانده است ولی از دید گردشگری چندان جذابیتی ندارد. بارها شده است که یک مهمان غیرلرستانی را به دیدن این اثر تاریخی برده‌ایم ولی واقعیت این است که از دیدن آن حس خوبی نصیبش نشده و بی تفاوت از کنار آن گذشته است و گاهی حتی از ماشین هم پیاده نشده است. چون همه سنگ‌نوشته همین چیزی است که در دید اول هم قابل مشاهده است و زوایای پنهان و یا گسترده‌گی ندارد که یک بازدیدکننده را مجبور به جستجو کند.

اما همین میراث ماندگار نه چندان جذاب از دید یک گردشگر، وقتی همراه شود با یک نمایشگاه عکس‌ها و نقشه‌های قدیمی لرستان، هر مسافر و گردشگری را مجاب به توقف و بازدید از این نمایشگاه و در ادامه آن سنگ‌نوشته کند.

یک بنا مانند قلعه فلک‌الافلاک به خودی خود گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند و نیاز به تبلیغ و یا معرفی زیادی ندارد ولی بعضی آثار که سنگ‌نوشته هم در جزو آنهاست نیاز به ترغیب مسافران و گردشگران دارند و همان‌طور که گفته شد ایجاد یک نمایشگاه جذاب می‌تواند این کتیبه را از کنج عزلتی که در آن گرفتار شده است بیرون آورد.

پایان پیام

کد خبر : 15214 ساعت خبر : 5:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15214
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات