گلونی

افزایش ۴۱سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه در حالی است که میزان بارش در این حوزه طی سال جاری آبی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییری نداشته و این موضوع بیانگر اثربخشی مثبت اقدامات انجام شده برای احیاء دریاچه ارومیه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تراز قابل ملاحظه دریاچه ارومیه، گفت: بی‌شک هر دو عامل انسانی و طبیعی در این موضوع دخیل هستند.

قاسمی ضمن اعلام خبر افزایش ۴۱ سانتی‌متر تراز آبی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این افزایش در حالی است که میزان بارش حوزه دریاچه ارومیه در سال جاری آبی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییری نداشته و در هر دو سال این میزان ۲۵۹ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی افزود: این موضوع بیانگر اثربخشی مثبت اقدامات انجام شده برای احیاء دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده ادامه داد: با آغاز به کار ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی این ستاد، برای احیاء دریاچه، وظایف و مسئولیت‌ها میان دستگاه‌های مرتبط و متولی امر تقسیم شد.

قاسمی، لایروبی رودخانه‌ها، تغییر الگوی کشت، اصلاح الگوی آبیاری، فرهنگ‌سازی در میان جوامع بومی و محلی و رهاسازی آب سدها، بسته شدن چاه‌های غیرمجاز، نظارت بر میزان استفاده از چاه‌های مجاز، ترویج معیشت جایگزین برای کشاورزان را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز با محوریت ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مسئولیت بخش‌هایی از این اقدامات همچون حفاظت از تنوع زیستی، قرق زمین‌های آزاد شده به منظور پیشگیری از استفاده برای تأمین علوفه دام‌های اهلی تا زمان انجام اقدامات تثبیتی، مالچ پاشی در دو حوزه غرب و شرق دریاچه به صورت پایلوت، کشت گیاهی در حوزه غرب دریاچه را برعهده گرفت.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی، اقدامات مطالعاتی نیز در حال انجام است که نتایج آن می‌تواند منتج به نتایج بهتر در روند احیاء دریاچه ارومیه شود.

وی، انجام مطالعاتی همچون تأمین نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه، بررسی اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه طرح اجرایی برای راهکارهای نهایی، شناسایی و اولویت بندی کانون‌های ایجاد گرد و غبار در بستر و حریم دریاچه ارومیه، مطالعه و طراحی سطوح آبگیر باران به منظور افزایش پوشش گیاهی و تأمین آب شرب وحوش جزیره اسلامی، تهیه اطلس تالاب‌های استان، مطالعات پوشش گیاهی و جانوری تالاب قره قشلاق و قوری گل، تعیین مرز و حریم اکولوژیک تالاب قره قشلاق توسط دانشگاه‌های ملی و استانی را از جمله وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد.

به گفته قاسمی، ارتفاع دریاچه اورمیه نسبت به اول سال آبی کنونی افزایشی ۹۹ سانتی متر داشته و مساحت دریاچه نیز در حال حاضر به ۲۸۴۵٫۳۶ کیلومتر مربع رسیده در حالی که سال گذشته ۲۴۷۴٫۷۳ کیلومتر مربع بوده است.

وی افزود: حجم سال گذشته دریاچه نیز در حدود ۲٫۶۶ میلیارد متر مکعب بوده که در حال حاضر ۳٫۶۵ میلیارد متر مکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد ادامه اقدامات تعریف شده و در حال انجام منجر به تثبیت تراز مثبت برای دریاچه ارومیه و احیاء کامل آن شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل