گلونی

بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا در بروجرد برگزار شد

همایش بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا با حضور مردم و مسئولین در مجتمع فرهنگی هنری دکتر زیرن‌کوب بروجرد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد در این همایش گفت: علامه علی‌اکبر دهخدا از پاسداران واقعی زبان و ادب فارسی است.

مسلم پورقاسمیان افزود: علامه دهخدا تعلیم و تربیت خود را از دوران کودکی با قرآن آغاز کرد و ساختار شخصیتی این فرد با موازین اسلام و قرآن شکل گرفت. وی لغت‌نامه دهخدا را از آثار مهم در ادبیات فارسی دانست و گفت: این کتاب پس از گذشت سال‌ها از انتشار و نگارش آن هنوز از افتخارات زبان فارسی و ایرانیان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد افزود: دهخدا در آثار و تالیفات خود به‌ویژه در روزنامه صوراسرافیل حرف دل مردم جامعه را به گوش مسئولان رساند.

وی و بر لزوم حفظ و حراست زبان فارسی تاکید کرد و گفت: بزرگداشت علما و بزرگان ایران از راه‌های حفظ زبان فارسی است. پورقاسمیان افزود: با مطالعه آثار و اندیشه‌های بزرگان می‌توانیم سطح خدمتگزاری به جامعه را ارتقا ببخشیم.

مسئول بنیاد نخبگان استان لرستان نیز تکریم و تجلیل از بزرگان دین، فرهنگ و هنر را از وظایف بنیاد نخبگان دانست و گفت: تجلیل عملی از مقام عالمان بزرگ ارج نهادن به علم و فرهنگ است.

حمزه امیری افزود: تجلیل از مقام علمی عالمان و بزرگان جامعه الگویی برای جوانان در شناخت بیشتر فرهنگ جامعه است. وی با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش‌های علمی اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها موجب نهادینه شدن مقام علم در جامعه می‌شود.

دبیر اجرایی همایش بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا نیز گفت: شهرستان بروجرد زادگاه بزرگان و فرزانگان زیادی است و می‌تواند به پایتخت فرهنگی غرب کشور تبدیل شود.

رضا آزادپور با بیان اینکه علامه علی‌اکبر دهخدا در هفتم اسفندماه ١٣٣۴ فوت کرده است، افزود: با گذشت حدود ۶٠ سال از درگذشت دهخدا فقط سه همایش بزرگداشت برای وی برگزار شده است.

وی اظهار کرد: برای برگزاری همایش‌هایی که موجب معرفی چهره‌های بزرگ فرهنگی و هنری کشور می‌شوند باید کاغذ بازی‌های اداری را کم کرد.

وی افزود: مسئولان باید با حمایت‌های خود این انگیزه را ایجاد کنند تا چهره‌های بزرگ کشور مانند علامه دهخدا بیشتر به مردم معرفی شوند.

در پایان از ارائه‌دهنگان ١۴ مقاله برتر به دبیرخانه همایش دهخدا تجلیل به‌عمل آمد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل