بیشتر توجه ناشران کتاب به کمیت است

بیشتر توجه ناشران کتاب به کمیت است

چگونگی تولید نشر و بهبود کیفیت کتاب در نشست کارشناسی با حضور صاحب‌نظران صنعت نشر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  در نشست با موضوع «نقش مدیریت فنی و هنری در تولید کتاب» کاظم طلایی بر ضرورت توجه هر چه بیش‌تر به کیفیت کتاب تاکید کرد و گفت: کتاب باید به گونه‌ای ارائه شود تا مخاطب را برای خواندن تشویق کند. در این مسیر آرایه‌های گوناگون می‌تواند به جذابیت کتاب و استقبال مخاطب کمک کند.

وی در ادامه با تشریح پروسه‌ای فنی تولید کتاب قابل دفاع، در ارزیابی از وضعیت تولید فنی کتاب در ایران گفت: به رغم تلاش‌های انجام گرفته و اقداماتی که در جریان است اما کیفیت در تولید کتاب بسیار کمرنگ شده و فعالیت‌ها آن‌چنان که باید دیده نمی‌شود. وضعیت به گونه‌ای است که دست‌اندرکاران، بیشتر به کمیت می‌پردازند.

او تصریح کرد: باید کتاب را کیفی ببینم و مسایل مربوط به آن را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و به نظر می‌رسد در تولید کتاب باید شورایی عمل کرد و ناشر مهم یکی از ارکان این شورا باشد.

علی‌محمد جعفریان دیگر سخنران این جلسه سخنانش را به بحث درباره‌ی تولید فنی کتاب‌های آموزشی اختصاص داد و گفت: در حال حاضر کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان عادی و یکنواخت شده است. باید به این نکته توجه کنیم که کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی به گونه‌ای تولید شود تا جذابیت بیش‌تر و سهولت و آسانی بهتری برای دانش آموزان ایجاد کند. در این عرضه موضوع طراحی از تاثیرگذاری مناسبی برخوردار است که موجب جذب مخاطب خواهد شد.

مهدی صادقی دیگر سخنران این نشست به کتاب‌های آموزشی در عرصه‌ ورزش اشاره کرد و گفت: این گونه کتاب‌ها قوانین مقررات ورزشی، بخش دانشگاهی، حوزه سلامت و تندرستی و ورزش دانش‌آموزی را شامل می‌شود. این دو بخش ویژگی‌های خودش  را  دارد و  باید به همه آنها توجه کرد.

بیشتر توجه ناشران کتاب به کمیت است

وی درباره کتاب‌های ترجمه شده در حوزه ورزشی گفت: این کتاب‌ها دارای تصاویری است، بعضا ممکن است با آداب و فرهنگ ما تناسبی نداشته باشد. باید به این امر اهتمام بیشتری داشت و همین امر توجه به موضوع تصویرسازی را با اهمیت می‌کند. همچنین صفحه‌آرایی، بهره‌گیری از رنگ و نوع کاغذ و صحافی از عوامل تاثیرگذار در بهبود کیفیت تولید کتاب است.

سیدسعید میرمحمد صادق دبیر بخش کتاب و هنر کمیته فعالیت‌های فرهنگی، با بررسی نتایج به ست آمده از  تاثیر کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی بر دیگر محصولات این عرصه اشاره کرد و افزود: آرایه‌های مختلف از جمله تهذیب، خوش‌نویسی، نقاشی و کتاب‌آرایی به محتوای کتاب ارزش هنری می‌دهند. ارزش هنری کتاب جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و موجب آشنایی بیشتر مخاطبان با کتاب می‌شود.

 سید سعید میر محمد صادق همچنین به زمینه‌ای اشتغال‌زایی در این عرصه اشاره کرد و گفت: شماری از مشاغل در ارتباط با این حوزه ایجاد شده و در حال حاضر برخی مشاغل قدیمی و سنتی از جمله صحافی قدیمی رواج یافته است.

وی همچنین استقبال دیدارکنندگان از غرفه کتاب و هنر را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: استقبال مردم ما را بر آن داشته تا از هنرهای دیگر از جمله موسیقی و هنرمندان این عرصه نیز برای جذابیت کتاب بهره بگریم که امیدواریم در نمایشگاه آینده این امر جامۀ عمل بپوشد. در غرفه کتاب و هنر تصاویر دستخط  شانزده نفر از مشاهیر علمی، ادبی، فرهنگی و فقهی ایران و اسلام از جمله ابن مسکویه، علامه حلی، علامه محمدباقر مجلسی، عبید زاکانی و صائب تبریزی در معرض تماشای  علاقه مندان قرار گرفته است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است…» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 18032 ساعت خبر : 9:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18032
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات