گلونی

تالار وحدت گلونی‌پوش شد

فرج علیپور و گروه موسیقی «تال» با هدف پاسداشت داشته‌های قوم لر، کنسرتی را در تالار وحدت برگزار کردند.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، تالار وحدت شامگاه ۲۷ اردیبهشت‌ماه میزبان گروه موسیقی «تال» و تعداد قابل توجهی از لرتبارها و علاقه‌مندان به این فرهنگ و موسیقی بود که با پوشیدن «گلونی» (روسری محلی) برای معرفی آن گرد هم آمده بودند.

در ابتدای این کنسرت، توضیح داده شد که پیام برنامه‌ی پیش رو، پاسداشت داشته‌های قوم لر است که اگر مراقب آن‌ها نباشیم، به خاطره تبدیل می‌شوند. مجری مراسم نیز گلونی، بلوط و کمانچه را سه عنصر مهم برای قوم لر دانست.

پس از آن‌که گروه موسیقی «تال» به خوانندگی مسلم علیپور، قطعاتی را با نواختن کمانچه، سرنا، بالابان، تار، گیتار، درامز، پرکاشن، کیبور، تنبک و همچنین همراهی هم‌خوانان اجرا کرد، فرج علیپور در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و با دو تنبک‌نواز قطعاتی خاطره‌انگیز را نواخت.

علیپور که از چهره‌های سرشناس موسیقی لری است، تأثیر متفاوتی بر مخاطبان این کنسرت داشت که تقریبا تمام جایگاه‌های تالار وحدت را پر کرده بودند، به‌گونه‌ای برخی از حاضران با شنیدن صدای او اشک ریختند.

این هنرمند در سخنانی اظهار کرد: برنامه امشب مانند یک مهمانی چند نفره است و من هرچه دوست دارید برای‌تان می‌خوانم. خوشحالم که این جمعیت و استقبال را می‌بینم و دوست دارم در لرستان و تمام شهرهای ایران موسیقی اجرا کنم.

علیپور همچنین از شهرام گیل‌آبادی – رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران – که در این کنسرت حضور داشت، خواست تا همکاری کند که این گروه بتواند در برج میلاد که زیرمجموعه‌ی شهرداری تهران است، برنامه داشته باشد.

بخش دوم این کنسرت با حضور دوباره گروه «تال» روی صحنه و اجرای قطعه موسیقی گلونی آغاز شد. در ادامه نیز دو قطعه از ساخته‌های فرج علیپور و رضا سقایی اجرا شد. در پایان نیز به درخواست حاضران برای ادامه یافتن کنسرت، مسلم علیپور از پدرش خواست تا روی صحنه بیاید و قطعه‌ای را بخواند. اجرای قطعه موسیقی گلونی برای دومین‌بار توسط فرج علیپور با همراهی پسرش، پایان‌بخش این کنسرت بود.

در این کنسرت که چهارمین جشن برای معرفی «گلونی» بود، علاوه بر شهرام گیل‌آبادی، کسانی مانند سیدفرید قاسمی – نویسنده و پژوهشگر عرصه رسانه – و همچنین سفیر فنلاند حضور داشتند.

«گلونی» سربند باستانی قوم لر و از جمله میراث فرهنگی آن‌هاست که قدمت آن را سه‌هزار سال دانسته‌اند.

به گزارش ایسنا، در حاشیه کنسرت گروه «تال» که به‌مناسبت روز «گلونی» برگزار شد، گروهی از فعالان محیط زیست اطلاعاتی را درباره کاشت و نگهداری از بلوط به مردم دادند. همچنین بروشورهایی پخش شد که در آن، علاوه بر توضیح دادن نحوه کاشت بلوط و مراقبت از آن، درباره «ویردار» توضیح داده شده بود: مرداد سال ۱۳۹۳ یک درخت بلوط ۴۵۰ ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت، اما قطع نشد. یعنی مردم و فعالان محیط زیست تلاش کردند و درخت را زنده نگه داشتند و بعد مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند. بعد از آن همه آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۳ در لرستان، به پیشنهاد رضا ساکی و پایگاه خبری گلونی، نام این درخت را «ویردار» گذاشتیم، یعنی نگهبان جنگل، باشد که همیشه ویردار درختان باشیم.

پایان پیام

ببینید: گزارش تصویری جشن(۱)

بخوانید: جشن و کنسرت گلونی در تهران برگزار شد

ببینید: گزارش تصویری از جشن و کنسرت گلونی(۲)

خروج از نسخه موبایل