گلونی

تقسیم‌بندی رسانه‌ها به موافق و مخالف، غلط است

علی جنتی گفت: فرایند اطلاع‌رسانی در روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها در مواجهه با رویدادها و اتفاقات جامعه نباید فقط توجیه گر و یا تأییدکننده مسائل باشد؛ بلکه لازم است در مواجهه با مسائل به صورت واقع‌گرایانه به تحلیل مسائل بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با مدیران و مسوولان روابط عمومی‌های حوزه ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب گفت: جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و نهادها بسیار ارزشمند و مهم است و مدیران و مسوولان این بخش در ابتدا لازم است در جریان جایگاه قانونی خود قرار بگیرند.

وی با اشاره به آخرین آیین‌نامه مصوب دولت درباره روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ادامه داد: بر اساس این مصوبه از جمله وظایف مهم روابط عمومی‌ها اجرای سیاست‌های اطلاع‌رسانی دولت، پاسخگویی به ابهامات، اجرای طرح‌های تبلیغاتی سازمان، ایجاد حسن همکاری بین کارکنان و مسوولان، نظارت بر انتشار نشریات دستگاه‌ها، افکارسنجی عمومی و دستگاهی و … است.

وی با اشاره به نقش و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر کشور گفت: وزارت ارشاد به دلیل وظایف خاصی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینمایی، هنرهای نمایشی و تجسمی، نشر کتاب، مطبوعات و سایر رسانه‌ها دارد، دارای حساسیت بالایی است و با دقت پیگیر اخبار عملکرد آن هستند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: افراد مختلفی درباره عملکرد این وزارتخانه اظهار نظر می‌کنند که باید با دقت آنها را رصد کرد و رفع ابهام نمود و اگر لازم بود پاسخ مناسب داد. زیرا برخی از این اظهار نظرها منطقی و به جاست و باید از آنها در جهت رفع نقایص و پیشبرد اهداف و سیاست‌های وزارتخانه بهره برد.

جنتی افزود: متاسفانه برخی علاقه دارند به جای توجه به موضوعات اصلی و مهم پیگیر حاشیه‌ها و موضوعات فرعی باشند.

وی ادامه داد: اینکه رسانه‌ها به دو دسته موافق و مخالف دولت تقسیم کنیم یک اشتباه است. کار درست در فرایند اطلاع‌رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی‌بخشی به جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردی که به عنوان مسوول روابط عمومی سازمان و نهادی انتخاب می‌شود باید احساس تعلق و تعهد ویژه نسبت به حوزه خود داشته باشد تا بتواند در موارد ضروری پاسخگوی شبهات، ابهامات و سؤالات جامعه باشد.

وی با تاکید بر داشتن اخلاق حرفه‌ای در میان مسوولان و کارکنان روابط عمومی افزود: ارائه مشورت‌های مناسب و به موقع به مدیران از سوی مسوولان روابط عمومی یکی از وظایف اصلی و اساسی مدیران روابط عمومی در سازمان‌هاست که باید مورد توجه تمامی فعالان این حوزه باشد.

وی همکاری فعال با رسانه‌های مختلف، ارتباط مناسب با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اعم از موافق و مخالف دولت، و … را از دیگر وظایف روابط عمومی‌ها دانست.

جنتی در ادامه وظایف روابط عمومی افزود: استفاده از فضای مجازی نیز می‌تواند در پیشبرد اهداف روابط عمومی‌ها مؤثر باشد و از این طریق می‌توان به اطلاع‌رسانی سریع و مناسب اخبار پرداخت.

وی افزود: از طریق فضای مجازی می‌توان ارتباطات را وسیع‌تر کرد تا پاسخ‌گویی به شبهات و ابهامات به وجود آمده سرعت یابد.

جنتی با تاکید بر التزام بر صداقت  به عنوان یکی از ضرویات لازم در اطلاع رسانی گفت: روابط عمومی‌ها درانجام وظایف خود باید با برنامه پیش روند و از انجام اقدامات باری به هر جهت و روزمرگی در امور بپرهیزند و به خوبی مسائل موجود را تبیین کنند و با پاسخگویی به شبهات موجود، افکار عمومی را در مسیر درست هدایت کنند.

وی تاکید کرد: روابط عمومی معاونت‌ها و سازمان‌ها ضمن ارتباط با معاونت و سازمان خود لازم است ارتباط مستقیم با مرکز ورابط عمومی و اطلاع‌رسانی داشته باشند زیرا مجموعه روابط عمومی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یک واحد منسجم است و نباید به صورت جزیره‌ای عمل کند.

جنتی با اشاره به نقش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخگویی به شبهات و پرسش‌های موجود در جامعه ادامه داد: نقش سخنگو این است که دستاوردهای وزارتخانه را برای آگاهی افکار عمومی اطلاع‌رسانی کند و به رفع شبهات ایجاد شده در جامعه بپردازد و لازمه این امر نیز ارائه اطلاعات کافی از سوی روابط عمومی‌های معاونت‌ها و سازمان‌ها به وی است.

در این نشست برخی از مسوولان روابط عمومی‌ها به ارائه دیدگاه‌ها، نظرات خود و طرح پیشنهاداتی درباره بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی و برخی مشکلات موجود پرداختند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل