گلونی

جاذبه‌ی روستاهای ایران برای گردشگران خارجی

روستاهای ایران دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران همه کشورها است که این جاذبه‌ها شامل دو بخش گردشگری، طبیعت‌گردی و همین‌طور جاذبه‌های سرمایه‌گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدعلی فیاضی مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در  نشست هم‌اندیشی دهیاران روستاهای هدف گردشگری کشور که امروز هشتم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گفت: روستاهای ایران دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران همه کشورها هستند که این جاذبه‌ها شامل دو بخش گردشگری، طبیعت‌گردی و همین‌طور جاذبه‌های سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: این جاذبه‌ها را همچنین می‌توان در دو بخش جاذبه‌های ملموس و جاذبه‌های غیر ملموس دسته‌بندی کرد. جاذبه‌های غیر ملموس روستایی شامل ویژگی‌هایی همچون مهمان‌نوازی، تنوع قومی و قبیله‌ای که به‌صورت پراکنده یا آمیزه‌ای از چند جاذبه را می‌توان در روستاهای ایران مشاهده کرد.

فیاضی ادامه داد: اینها از جمله شاخصه‌هایی هستند که توام با میل و انگیزه طبیعت‌گردی و روستاگردی روستاها را برای ما به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری با اهمیت ساخته است.

وی تصریح کرد: از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستایی می‌توان به مهاجرت سالانه پرندگان مهاجر به مناطق روستایی ایران اشاره کرد که در بین گردشگران جهان به‌ویژه گردشگران اروپایی مخاطبین فراوانی دارد.

مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری افزود: پرندگان مهاجری که سالانه به کشورمان مهاجرت می‌کنند و تاکنون شناسایی شده را می‌توان به ۵۲۰ گونه پرنده تقسیم‌بندی کرد که شاید در هیچ کجای جهان این تنوع بی‌نظیر به‌صورت یک‌جا قابل مشاهده و مطالعه نباشد و گردشگران و طبیعت‌گردان جهان با اطلاع از این موضوع کشور ما را به عنوان یکی از اهداف اصلی پرنده شناسی در جهان همواره مورد توجه دادند.

وی افزود: همچنین گونه‌های جانوری و پرندگان بومی ایران از تنوع و جاذبه‌های بسیار بالایی برای گردشگران خارجی برخوردار است.

فیاضی افزود: فقط در محدوده کاخ موزه سعد‌آباد در شمال تهران بیش از ۴۰ گونه پرنده شناسایی شده که اگر امکان فقط گونه‌شناسی پرندگان درمجموعه سعدآباد مورد توجه قرار گیرد می‌تواند آمار بازدیدکنندگان این مجموعه فاخر را به دو برابر تعداد امروزی ارتقاء ببخشد و با بازدیدکنندگان سایر قسمت‌های این مجموعه برابری خواهند کرد.

وی اضافه کرد: ما در روستاهایمان زوایای فراوانی از فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها، تنوع فرهنگی بی‌نظیر در پوشش، غذا، زبان، گویش‌ها، مذهب و تجمع چند مذهب در یک منطقه داریم که که دارای ارزش فراوان از نظر گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

فیاضی گفت: اخیراً در استان یزد تنها ۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی برای استفاده گردشگران احداث و افتتاح شده است و همچنین قرار است در دیگر استان‌ها و شهرهای کشور هم اقامتگاه‌های بوم گردی با رعایت حفظ مناظر و محیط ایجاد شود به گونه‌ای که به طبیعت بکر کوهستان یا جنگل و کویر لطمه وارد نکند و انرژی و پتانسیل خوبی هم در این زمینه وجود دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل