گلونی

جلسه هماهنگی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها

جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل تابستان به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح، معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و نمایندگان سازمان های هوافضای سپاه و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های فارس، همدان، ایلام، لرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار در این جلسه با بیان اینکه هدف‌گذاری و فرآیند کار، همچنین دستورالعمل‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و جنگلی کاملا مشخص شده است، گفت: انجام مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف و افزایش اثربخشی اقدامات می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری نام‌گذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقدام و عمل، اظهار کرد: باید با اقدام و عمل مناسب حافظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور به عنوان زیرساخت و سنگ بنای اولیه رشد و توسعه و پیشرفت کشور و یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی باشیم.

وی افزود: هدف‌گذاری سالجاری کاهش تعداد وقوع و مساحت جنگلی آسیب دیده از آتش‌سوزی‌ها به رغم پیش‌بینی تابستان گرم‌تر و افزایش ۱٫۵ تا ۲ درجه ای دما طی ماه‌های پیش رو است.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به نقش هماهنگ‌کننده‌ای سازمان مدیریت بحران داشت و اظهار کرد: یکی از وظایف مهم این دستگاه، ارزیابی و مدیریت ریسک است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت واکنش سریع در حوادث، تصریح کرد: آموزش، هماهنگی و برنامه ریزی خوبی در این زمینه صورت گرفته و زیرساخت‌ها و نقشه راه مشترک تعریف شده اما همچنان باید مانورها و پروتکل اجرایی اطفاء حریق با جدیت پیگیری و اجرایی شود.

به گفته وی، واکنش سریع، فرماندهی واحد، تشریک مساعی و هماهنگی‌های بین استانی و درون استانی، افزایش هماهنگی‌های بین بخشی، و تقسیم کار مشخص از ضروریات دستیابی به هدف تعریف شده برای کاهش عرصه متاثر از حریق در سال‌جاری است.

ابتکار با بیان ضرورت بهره‌گیری از تجربیات، دانش و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی، خاطرنشان کرد: سازمان نقشه‌برداری می‌تواند کمک بسیار موثری در زمینه تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای عرصه‌های طبیعی و جنگلی داشته باشد.

وی همچنین خواستار بهره‌گیری از ظرفیت و توان انسانی، فنی و تجهیزات نیروهای مسلح برای مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی کشور شد.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به اهمیت و ضرورت بهره‌گیری از پهپادها برای پایش مناطق و اطفاء حریق داشت و گفت: در کنار برنامه‌ریزی‌های ملی با توجه به شرایط متفاوت استان‌ها باید برنامه‌ریزی‌های جداگانه‌ای نیز با در نظر گرفتن شرایط استانی صورت پذیرد.

مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان نیز با ارائه گزارش مشابهی یکی از نواقص موجود را وزن بالای تجهیزات اطفاء حریق دانست و گفت: این تجهیزات باید به گونه‌ای طراحی شوند که نیروی انسانی قادر به حمل آن‌ها در گرمای شدید و مسافت طولانی باشد.

وی همچنین خواستار تجمیع امکانات مادی و معنوی استان‌ها در هنگام وقوع حادثه شد و افزود: مشارکت نیروهای بسیج و ارتش به دلیل زبدگی این نیروها برای مقابله با حوادث، بسیار موثر خواهد بود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل