گلونی

حفاظت از خلیج فارس مسئولیتی بین‌المللی است

معاون امور حقوقی رییس جمهور با تشریح مخاطرات زیست محیطی خلیج فارس، حفاظت از این پهنه آبی را مسئولیتی منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، الهام امین‌زاده در اختتامیه دومین جشنواره نام و نشان ماندگار با رویکرد بزرگداشت روز ملی خلیج فارس، اظهار کرد: تردد سالیانه ١٠ هزار شناور در خلیج فارس، فرآیند اکتشاف و استخراج و پالایش نفت، عدم توجه کافی به لایروبی بنادر، احداث اسکله‌ها، جزایر مصنوعی، استحصال خاک در سواحل و ساخت و سازها در سواحل صرفاً بر اساس نگاه تجاری و بدون توجه به اصول زیست محیطی از عمده‌ترین خطرات تهدیدکننده سلامت خلیج فارس به شمار می‌آیند.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر بخواهیم نام و نشان خلیج فارس ماندگار بماند، اول باید خلیج فارسی زنده و سالم داشته باشیم.

امین‌زاده، این پهنه آبی را به اعتبار برخورداری از بزرگ‌ترین ذخایر انرژی، حوزه‌ای استراتژیک و بی نظیر توصیف کرد که مسئولیت‌های حفاظت از آن را مضاعف می‌کند.

وی اظهار کرد: ورود و رسوب ریزگردها از مناطق غربی خلیج فارس و عدم مدیریت هماهنگ در اثر ناهمگونی‌های سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر مخاطرات تهدید کننده سلامت و امنیت زیستی این منطقه به شمار می‌آید.

معاون امور حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به کنوانسیون‌های متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی و قوانین داخلی برای صیانت از حیات خلیج فارس تصریح کرد: برای آنکه به مسئولیت مهم سالم نگه داشتن خلیج فارس عمل کنیم، نیاز به یک احساس مسئولیت و حرکت جمعی داریم. همچنین باید متخلفان در صیانت از سلامت خلیج فارس را بدون ملاحظه معرفی کنیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل