گلونی

خر د او خرموا

هر ساله در ابتدای بهار آب مصرفی قسمت عمده‌ی شهر خرم‌آباد به صورت گل‌آلود و تیره در‌می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهر خرم‌آباد که به داشتن چشمه‌های فراوان درون شهر مشهور است، چند سالی است که با مشکل کدر شدن آب در ابتدای فصل بهار و مخصوصاً در هنگام شدت بارش‌ها روبه‌رو شده است.
۸۵درصد آب مصرفی خرم‌آباد از طریق چشمه‌های سراب شَوا، چشمه گلستان، چشمه دارائی و ۱۵درصد دیگر را هفت حلقه چاه تامین می‌کند.

مشکل کدر بودن آب امسال و با بارش‌های اخیر بیشترخود را نشان داده و موجب نگرانی شهروندان شده است. در تمام مناطق شهر به جز نواحی اطراف تصفیه‌خانه خرم‌آباد این مشکل به چشم می‌خورد. کدر بودن آب در منطقه‌های دره‌گرم، کیو و فاز یک و.. که از سطح ارتفاعی پایین‌تری برخوردارند بیشتر است.

دلایل زیادی هم مثل پوسیده بودن لوله‌های انتقال آب برای این مشکل مطرح شده است ولی همچنان فکری برای حل آن نشده است. متاسفانه مدیران شرکت آب و فاضلاب استان و شهرستان به‌جای واردعمل شدن و حل مشکل، همواره صورت مسئله را پاک می‌کنند. حمیدرضا کرم‌وند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان می‌گوید که آب مصرفی از نظر بهداشتی مشکل ندارد و شهروندان خرآبادی را به جوشاندن آب مصرفی و یا استفاده از آب معدنی تشویق می‌کند و برای این مشکل بهانه باریدن باران بهاری را پیش می‌کشد.

مسئولان آب لرستان به چه چیزی مشکل می‌گویند؟

اگر گل‌آلود بودن آب خوراکی خرم‌آبادی‌ها مشکل خاصی نیست پس مسئولان آب لرستان به چه چیزی مشکل می‌گویند؟
سوال بی‌جواب خرم‌آبادی از مسئولان شهری و همچنین استانی این است که چرا شهری با دارا بودن باکیفیت‌ترین آب‌های رو سطحی که در خیابان‌های شهر جاری می‌شوند و در نهایت به رودخانه خرم‌آباد سرازیر می‌شوند، این مشکل را باید داشته باشد؟

تصفیه‌خانه‌ی خرم‌آباد که در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد تنها یک‌چهارم آب بهداشتی جمعیت شهر را می‌تواند تامین کند. اولین حق یک شهروند در کنار هوای پاک، آب سالم و بهداشتی است. به همین دلیل کمبود بودجه که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در یک گفت‌و‌گوی خبری مطرح کرده بود به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

تعویض و نوسازی خطوط لوله با وجود مشکلات فراوان این کار، باید مدنظر مدیران باشد. ایجاد تصفیه‌خانه‌های جدید و مدرن و افزایش بازده تصفیه‌خانه فعلی هم باید در دستور کار قرار بگیرد تا شهروندان خرم‌آبادی با خیالی آسوده و نداشتن دلهره بتوانند از کمترین حق خود که داشتن آب بهداشتی است، استفاده کنند.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

خروج از نسخه موبایل