گلونی

رویش لاله‌های واژگون دلفان

موقعیت خاص و طبیعی دلفان در استان لرستان، کوه‌های این شهرستان را مزین به انواع گونه‌های گیاهی چشم نواز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، یکی از این گونه‌ها، لاله واژگون است که با ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات بزکن، سرکشتی، چال غلام، گل‌اندام و گرین سر از خاک برکشیده‌اند.

دوران گل‌دهی این گیاه در منطقه دلفان، اردیبهشت و خرداد ماه و عمر آن کوتاه است. لاله واژگون از ۱۲ گونه تزئینی لاله، گل بومی سرزمین پارس محسوب می‌شود که به علت جمع شدن شبنم در انتهای گلبرگ‌های آن، گل اشگ نیز خوانده می‌شود.

این گونه را که یک نوع پیاز محسوب می‌شود از این رو واژگون می‌نامند چون آلاله‌های سرخ و زیبایش به صورت وارونه در میان غلافی از برگ‌های سبز و باریک قرار گرفته و سربزیری و وارونگی‌اش نه تنها از زیبایی آن نکاسته بلکه وقار و جبروت خاصی به این گل زیبا داده است.

پیچیدگی خلقت لاله‌های واژگون به حدی است که تاکنون کمتر هنرمند چیره‌دست وتوانایی در قالب گل‌های مصنوعی ودست ساخته توانسته است مشابه آن را بسازد.

شاید بدین سبب از این ودیعه الهی به عنوان مظهر استقامت یاد می‌کنند چون کمتر گلی توان رویش در شرایط سخت و ارتفاع یک هزارو ۵۰۰ از سطح دریا را دارد. خواص دارویی این گیاه در پیاز آن نهفته است و دارویی مؤثر برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است.

برگ وشکوفه‌های این گیاه جزء داروهای سمی است ومصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد. لاله واژگون در مناطق کوهستانی به ویژه کوه‌های زاگرس رویش دارد که از طریق پیاز رشد و نمو دارد و شرایط زیستی آن دمای یک یا دو درجه سرد کوهستانی است.

این گونه گیاهی در صورت چیده نشدن گل و باقی ماندن کپسول بذر پس از میوه دهی در خاک، زادآوری طبیعی می‌کند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین آفت را برای این گونه گیاهی «پیاز کنی لاله‌ها» است.

به خاطر زیبایی و شکوه خاص که این گل دارد بیشتر تفرج کنندگان پیازهای آن را با خود به شهر می‌برند تا در گلدان پرورش دهند که به دلیل نبود شرایط مناسب رویش از بین می‌رود.

سطح زیر کشت این گل در شهرستان دلفان ۲۰۰ هکتاراست که با توجه به انقراض ابن گونه زیبا، تفرج کنندگان باید با آگاهی از پیاز کنی آن خودداری نمایند.

شهرستان دلفان در ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد مرکز استان لرستان واقع شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل