گلونی

سینمای جهان باید به کیارستمی افتخار کند

جاناتان شن سینماگر چینی، مجید مجیدی و عباس کیارستمی را مفاخر سینمای ایران می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جاناتان شن از کشور چین،‌ مؤسس کمپانی «شاین ورک» و تهیه‌کننده کانال فیلم چین است که برای کار روی اولین محصول مشترک ایران و چین به تهران آمده است. او که سینمای ایران را به خوبی می‌شناسد، می‌گوید عاشق فرهنگ ایرانی است و تمرکز کمپانی‌اش در بازار فیلم جشنواره جهانی روی تولید محصولات مشترک بین چین و سایر کشورهای جهان است.

فضای جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فوق‌العاده است، جشنواره امسال بسیار شلوغ و پویا  است. تهران بسیار زیبا است و فیلمسازان خارجی  احساس می‌کنند که در خانه خود هستند.

نظر شما درباره تغییر مکان برگزاری جشنواره چیست؟

ایده هوشمندانه‌ای است. مهمانان می‌توانند به راحتی به مکان‌های تاریخی دسترسی داشته باشند، رفت و آمد به نقاط دیگر شهر از مرکز تهران بسیار راحت‌تر است و این یک فرصت استثنایی است که مهمانان با تهران بیشتر آشنا شوند.

برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مستقل را چطور می‌بینید؟

فکر می‌کنم این ایده هم هوشمندانه بوده، زیرا ما می‌توانیم بر روی بخش بازار بیشتر تمرکز کنیم. هر طرف را که نگاه می‌کنم افراد مرتبط با سینمای بین‌الملل را می‌بینم و این محشر است. من امیدوارم که برگزارکنندگان جشنواره شکل فعلی برگزاری جشنواره را حفظ کنند.

شما در حال حاضر مشغول انجام پروژه خاصی هستید و دلیل اصلی حضور شما هم در ایران همین پروژه است. لطفاً در مورد این پروژه بیشتر توضیح دهید.

بله؛ برای تولید یک فیلم مشترک اینجا هستم، تمرکز کمپانی «شاین ورک» تولید محصولات بین‌المللی است. پروژه‌ای که اکنون روی آن کار می‌کنم «راهی به شائولین» نام دارد. این فیلم قرار است اولین تولید مشترک بین ایران و چین باشد. داستان فیلم درباره جوان ایرانی است که برای پیدا کردن و بازدید معبد شائولین به چین می‌آید و این داستان براساس داستانی واقعی شکل گرفته است. من امیدوارم که این محصول نقطه آغازی برای همکاری‌های بیشتر بین سینمای ایران و چین باشد.

با مدیران سینمایی ایران رایزنی داشته‌اید؟

بله، قصد داریم که این فیلم را در هر دو کشور ایران و چین اکران کنیم و حمایت خانه سینمای ایران را هم جلب کرده‌ایم. آقای ایوبی به دعوت ما به چین آمدند و از معبد شائولین بازدید کردند. به علاوه، دولت چین نیز از این پروژه حمایت کرده است. اجازه بدهید این نکته هم اضافه کنم که ژانر فیلم کمدی و اکشن است.

کارگردانی اثر بر عهده چه کسی است؟

هنوز با گزینه‌های مورد نظرمان مشغول مذاکره هستیم اما امیدوارم هستیم که جت لی هم در این فیلم نقشی داشته باشند.

و کارگردان ایرانی مورد علاقه شما؟

کارگردان مورد علاقه من مجید مجیدی است، زمانی که در چین به عنوان تهیه‌کننده برای «کانال فیلم چین» کار می‌کردم، برنامه‌ای با عنوان «گزارش سینمای جهان» تهیه کردم. معرفی سینمای ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون بخشی از این برنامه بود. از این‌رو کارگردانان برجسته ایرانی را می‌شناسم، ولی مجید مجیدی در چین برای فیلم «رنگ خدا» بسیار محبوب است امیدوارم مجیدی روزی در چین فیلم بسازد. دیگر کارگردانی که دوست دارم به او اشاره کنم، عباس کیارستمی است. سینمای جهان باید به وجود او افتخار کند.

برخی ملاحظات فرهنگی در سینمای ایران وجود دارد،‌ فکر می‌کنم در چین هم چنین ملاحظاتی وجود داشته باشد.

بله، اما این ملاحظات و نگرانی‌ها نمی‌تواند تأثیر منفی روی این هنر بگذارد. ما به سلیقه‌های مختلف احترام می‌گذاریم و تفاوت را می‌پذیریم. مهم‌ترین مسئله این است که کارگردان قصد فرستادن چه پیامی را به مردم جهان دارد.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل