گلونی

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

پایگاه خبری گلونی، سیدمحمد طاهریان در «لرستان‌پژوهی»* نوشت:

آویشن avišan، نام لری: ازبوه azbowa

گیاهی است معطر، خوشبو و شبیه نعناع. برای خوشبویی آن را در دوغ می­‌ریزند. مصرف جوشانده‌­اش درمان سوءهاضمه و تشنج و نیز تقویت کننده کبد است. برگ‌­های آن را بر آتش گرم و برای تسکین درد ضرب دیدگی استفاده می­‌کنند.

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

اسطوخودوس (معرب یونانی) Ostuxudos، نام لری: گلرو gol-ru

گیاهی بوته‌­ای با ساقه منشعب و برگ­‌های باریک است. گل­‌های آبی رنگ، میوه فندقی و عطری خوشایند دارد که همین سبب به کار گیری آن در صنعت بهداشتی- آرایشی بوده و از ترکیبات اصلی افشانه­‌های خوشبوکننده است. مصرف جوشانده آن، مقوی، ضد تشنج، درمانگر گلو درد (آنژین)، سیاه سرفه و دردهای عصبی است.

اوجا Uja، نام لری: وزم

درختی است جنگلی از تیره نارون با پوست سخت شکافدار با برگ­‌های بیضی نوک تیز که در کوهستان می‌­روید. جوشانده پوست و شاخ و برگ درخت دارویی موثر برای درمان دردهای مفصلی رماتیسم و اسهال است.

بابونه bãbūna، نام لری: بوینه (گل) bowĪna

گیاهی است یک ساله و از تیره کاسنی، ساقه‌­ها منشعب و خمیده به طول ۱۵ تا ۴۵ سانتی­متر، گل­‌ها سفید روشن و شاخ و برگ آن معطر است. از اسفند تا اردیبهشت گل می­‌دهد و برخی از گونه­‌های آن تا شهریور گل دارد. جوشانده­اش مسکن و تب‌بر است. در گذشته از روغن بابونه دردهای رماتیسمی و عصبی را دوا می­‌کردند.

بُن سرخ، نام لری سُرپا sor-pã، نام لکی: بُن سویر bon-soer

گیاهی است از تیره سوسن، علفی پیاز دار و گل آذین آن چتری است. استفاده از آن برای رفع سرماخوردگی مفید است. مردم لرستان بن سرخ را پخته می‌­خورند و نیز آن را خشک می­‌کنند و برای درمان سرماخوردگی به کار می‌­برند.

بنه bana، نام لری: قُلن golen

از تیره سماق با برگ‌­های مرکب است. میوه­اش شبیه عدس و جدار آن گوشتی و ترش مزه است. در لرستان برای درمان سرفه‌­های شدید و صداگرفتگی شیره درخت بنه را دود کرده و به صورت بخور به سینه می­‌رسانند. شکسته بندان محلی، میوه آن را با زرده تخم مرغ در بستن جای شکستگی به کار می‌برند. از شیره این درخت نوعی سقز به نام بریژه breeze به دست می­آید.

بومادران، نام لری: برنج داس

گیاهی است پایا از تیره کاسنی و به بلندای ۲۰ تا ۴۵ سانتی متر. برگ‌­های قاعده، طوقی‌­وار و ساقه­‌ها ساده و گلدار و زمان گل دادن گیاه بین خرداد تا شهریور است. این گیاه تنظیم کننده خون و برای درمان آنفولوانزا، معده و سرماخوردگی دارویی موثر است. برنج داس را پس از آماده شدن مشک و پیش از درست کردن اولین دوغ، با مقداری آب ماست آمیخته و چند روزی در مشک نگاه داشته و این کار مشک را خوشبو می­‌کرد.

به، نام لری: بید beed

درختی است از تیره کاسنی که بلندی­اش به هشت متر می‌­رسد. برگ­‌ها بیضی، کرک دار و مایل به خاکستری است و میوه­اش کرک‌دار و به شکل گلابی و سیب است. چوب و برگ به برای بریدن تب و درمان سردرد مفید است. در گذشته برای رفع سردرد چوب به را در آب جوشانده می­‌نوشیدند و یا شاخه‌های جوان آن را به سر می­‌بستند.

پنجه غازی، نام لری: پاقزو pãgezū

از تیره چتریان با گل‌­های منظم، مصرف آن اشتهاآور، تصفیه کننده خون و ادرار افزاست. همچنین دارویی موثر برای بیماری­‌های کبد، کلیه و مثانه است. در لرستان و در فصل بهار مردم از پنجه غازی خوراکی محلی درست می­‌کنند.

پنیرک، نام لری: توله tūla

گیاهی است یکساله با ساقه‌­های منشعب به طول ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر. برگ­‌ها منفرد و مدور و گل‌­ها سفید متمایل به صورتی است. هنگام گل دادن آن از بهمن تا فروردین است. پنیرک برای گلو درد و گوش درد مناسب است. از کوبیده برگ­‌های آن برای پیشگیری از ریزش مو استفاده می­‌کنند.

پونه، نام لری: پینه pĪna

از تیره نعناع و بسیار معطر است. برگ‌­ها متقابل و بدون گوشوارک و گل­‌هایش منظم است. پونه گیاهی چند ساله است که در جاهای مرطوب همچون کنار رودخانه­‌ها می‌­روید. پونه هضم کننده، مسکن اعصاب، ضد تشنج و درمان کننده اسهال است. جویدن آن سکسکه را قطع می­‌کند. در گذشته برای درمان و تسکین گوش درد، بخار جوشانده پونه را به گوش می‌­رساندند.

آوندول، نام لری: پینومه penoma

گیاهی است علفی و یک ساله و از تیره چتریان. برگ‌­هایش دارای غلاف و فاقد گوشوارک است. در لرستان غالبا در ارتفاعات می‌­روید و مصرف خوراکی دارد. ساقه جوان گیاه برای درمان و دفع سنگ کلیه مصرف می­‌شود.

توت وحشی، نام لری: تی یره TĪ-yara

از تیره گلسرخ و فاقد کاسبرگ فرعی است. گل‌­ها منظم و گونه مهم آن تمشک خوراکی است. توت وحشی برای زدودن کک و مک صورت موثر است. مصرف میوه گیاه برای اختلالات مثانه و  درمان فشار خون مفید است.

جغجغه، نام لری: چَقچَقه

این گیاه دائمی و به صورت بوته­‌هایی به بلندی ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می­‌روید. خارهای زیادی دارد. برگ­‌ها عمودی و دوتایی است. گل­‌ها زرد و روی محور خوشه­‌ای مانند قرار دارند. فصل گل دادن آن از اردیبهشت تا مرداد و میوه­اش کپسولی شکل است. برگ کوبیده شده گیاه را با زرده تخم مرغ آمیخته و برای درمان بیماری­‌های جلدی به کار می­‌برند.

چویل، نام لری: چوییر Čoeer

چویل از تیره چتریان و برگ­‌هایش دارای غلاف و فاقد گوشوارک است. در لرستان این گیاه را برای جلوگیری از فاسد شدن غذا استفاده می­‌نمایند.

خارشکر (شکر تیغال)، نام لری: قَن شکروک

از تیره کاسنی­‌ها و لوله گلی‌هاست که از آن ماده­ای قندی به نام شکر تیغال ترشح می­‌شود و مصرف پزشکی دارد. این ماده بر اثر فعالیت حفره‌های بر روی سطح اتصال برگ و ساقه به وجود می­‌آید. خارشکر را برای رفع دل درد و پیچش روده استفاده می­‌کنند.

زیره، نام لری: ژیره

از تیره جعفری و میوه­ایش معطر است. برای پیشگیری از گاز معده مصرف مخلوطی از شکر و دانه زیره مفید است. از زیره برای تهیه جوجوش jujus  که غذایی مقوی است و از آرد، زیره، روغن حیوانی و رازیانه تهیه می‌­گردد استفاده می‌شود. این غذا را پس از تولد به مادر نوزاد می‌­دهند. در بیتی محلی آمده است:

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

ژیره کُفتم، ژیره بیختم، گرتِ ژیره وِم نِشس

شادُما دِ دَر دِراُما، سرتا پا گل وِم نِشِس

Žira Koftem, Žira bixtem garte Žira vem nešes

Šadoma de dar deroma sar tā pā gol vem nešes

سریش، نام لری: زرشک

گیاهی است علفی و از تیره سوسن و در محل­‌های آفتابگیر می­‌روید. در لرستان مصرف خوراکی و طبی دارد. این گیاه با درخت زرشک که میوه آن در طبخ برنج و… به کار برده می­‌شود متفاوت است. سریش (زرشک) ضد تب، ضد تهوع بوده و برای رفع گرفتگی قلب و کم‌اشتهایی و آنژین مفید است. در لرستان زرشک را با پیاز و عدس پخته و می‌­خورند.

شقایق، نام لری: گل کاسه اِشکِسَه gol-e kãsa eškes-a

این گیاه از تیره خشخاش و یک ساله است. برگ‌­ها ساده و متناوب و گل­‌ها تک‌تک در انتهای دمگل درازی قرار گرفته­‌اند. این گل در فصل بهار در گندمزارها و دشت و دمن لرستان به وفور یافت می­‌شود. به همین سبب از دیرباز لرستان را سرزمین شقایق­‌ها گفته‌­اند. جوشانده گلبرگ­‌های شقایق مسکن اعصاب، ضد سرفه عصبی، آسم و برونشیت است و ضماد آن برای درمان تورم چشم و آبسه دندان­‌ها مفید است.

شِنگ، نام لری: شِن Šeen

شنگ از تیره کاسنی، با برگ‌­های باریک و گل زرد و شیرابه سفید و چسبناک است. جزو سبزی­‌های صحرایی است و مصرف خوراکی دارد. در لرستان این گیاه را خام و با سرکه و آبلیمو می­‌خورند.

شیرین بیان، نام لری: ملیم malĪm

این گیاهی از شاخه برگیان است. برگ­‌ها مرکب و از ریشه‌­اش نوعی صمغ مخصوص به دست می­‌آید که در پزشکی و صنعت به کار می­‌رود. گل آذین آن مرکب از ۲۰ تا ۳۰ گل به رنگ آبی روشن است. پودر آن برای درمان خراشیدگی پوست مفید است. مخلوط عصاره شیرین بیان و عسل برای درمان زخم معده موثر است. در گذشته برای پیشگیری از موخوره سر را با جوشانده آن می‌­شستند. در شکسته‌بندی از مخلوط شیرین بیان و زرده تخم مرغ استفاده می­شود که آن را در لرستان (رپ) می­‌گویند.

علف چای (چای کوهی)، نام لری: کلنه kolena

علفی با ساقه چارگوش و برگ‌­های متقابل و گل­‌های نامنظم است. گل آذین آن خوشه­‌ای و در مناطق کوهستانی می‌­روید. در خرم‌آباد این گیاه را می­‌توان در سفید کوه یافت. مصرف جوشانده علف چای برای درمان سردرد، دل درد و رطوبت بسیار موثر است.

فرفیون، نام لری: شیرشیرک

گل تک جنس است با میوه خشک و کپسولی شکل، شیره این گیاه را برای از بین بردن زگیل بر روی آن می­‌مالند.

کرپ kerp، نام لری: کِرف kerf

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

این گیاه از تیره افرا است. برگ آن کوچک و فندقی‌­های آن در امتداد یکدیگر قرار دارد. برای درمان کوفتگی و ضرب دیدگی عضله، برگ گیاه را بر محل ضرب دیده می­‌بندند.

کنجد، نام لری: کنجی konjĪ

کنجد گیاهی یکساله با گل­های سفید یا قرمز است. میوه­اش کپسولی است که حدود دویست عدد دانه کنجد و با رنگ­های متفاوت سفید، سیاه، قهوه­ای در آن جا دارد. برای درمان سرفه­های شدید، در لرستان از مخلوط کنجد و شکر، خوراکی به نام (تله)،  tela تهیه می­‌کنند.

کنگر، نام لری: کنر kener

کنگر متعلق به گیاهان لوله گلی است و دارای ویتامین­‌هایی است که تقویت کننده کلیه و مثانه است و ضماد آب کنگر خارش بدن را برطرف می­‌کند. مردم لرستان از کنگر نوعی خورش و همچنین صحرانشینان با آن غذایی به نام کنگر شیر یا شیر کنگر درست می­‌کنند. دامداران برای برطرف کردن عطسه­‌های مکرر دام‌­ها، ساقه خشک شده کنگر را بر گردن دام‌­ها می­‌اندازند.

طب سنتی لری و گیاهان دارویی

کیکم، نام لری: کیکم kekem

از تیره افرا و برگ­‌هایش کوچک و گرد و از سه لپ تشکیل شده است و دو بال میوه آن موازی است. در گذشته زنان از شیره این درخت با تخم‌مرغ، ماده سرشویی می­‌ساختند که موها را تمیز کرده و در تقویت پیازمو موثر بود. شیره درخت کیکم را در لری (ژوی) zoeI گویند. مردم بر این باورند که در مدت معین از سال، این درخت تصویر حیوانات و جانورانی را که از کنارش بگذرند در تنه خود می‌­گیرد و این بدان سبب است که بریده شده تنه کیکم دارای نقش‌های گوناگونی است.

گَوَن gavan، نام لری: گوون gowen

گیاهی است علفی و دارای گونه­‌های مختلف که از برخی آنها کتیرا به دست می­‌آید. یک گونه آن که به گون گزی معروف است حشره‌ه­ای روی آن زندگی می­کند که ترشحاتش در ساخت گز خوانسار و گز اصفهان استفاده می­‌شود. گون برگ­‌های مرکب دارد و شانه برگی است. نوشیدن آب بوته گون دوای سرفه و تنگی نفس است. و برای زدودن لکه‌­های صورت مخلوط ساقه گون و عسل مفید است. در گذشته عشایر کوچ رو برای روشن نگه داشتن سیاه چادر خود در شب از ریشه گون استفاده می‌­کردند.

محلب، mahlab، نام لری: ملهو  malho

از تیره گلسرخ با برگ‌­های متناوب و گوشوارک دار است. گل­‌ها منظم و تعداد پرچم‌­ها متعدد است. از محلب برای درمان زخم معده و روده و نیز ضدعفونی و خوشبو کردن غذا استفاده می­‌نمایند.

پایان پیام

*لرستان‌پژوهی به همت سیدفرید قاسمی در سال ۱۳۷۷ و در چهار شماره منتشر شد.

همچنین بخوانید: اِسپی‌کو خرم‌آباد در بهار می‌میرد

خروج از نسخه موبایل