گلونی

طنز ژورنالیسی رو به افول است

سیدعلی میرفتاح نویسنده و طنزپرداز با حضور در سرای اهل قلم با بیان اینکه طنز ژورنالیستی رو به افول است، گفت: طنز در مطبوعات قدیم بسیار دیده می‌‌شد اما شاید به دلیل افت کمی و کیفی مطبوعات امروزه دیگر شاهد استقبال مردم از طنز روزنامه نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدعلی میرفتاح نویسنده و طنزپرداز در نشست تخصصی طنز و تحولات اجتماعی گفت: طنز در گذشته در مطبوعات بسیار دیده می‌‌شد اما در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که مطبوعات در حوزه طنز ضعیف هستند. امروزه روزنامه‌ها به لحاظ کمی و کیفی دچار افت شده‌اند به طوری که حتی سرمقاله‌های آن نیز دیده و خوانده نمی‌شود. نکته دیگر فضای ممیزی یا کنترلی مطبوعات است که از جامعه عقب‌تر و در یک فضای بسته قرار دارند. در بحث طنز مشاهده می‌‌شود مردم جلوتر از مطبوعات پیش می‌‌روند، دیگر کسی به طنز در مطبوعات توجهی ندارد و به نوعی طنز ژورنالیستی رو به افول است و مردم هم با حضور رسانه‌های علاقه‌‌ای به طنز ندارند.

وی افزود: امروزه مراکز تولید لطیفه داریم که روزنامه‌ها به گردپای آن هم نمی‌رسند و این ضعیف شدن طنز در روزنامه‌ها عوامل مختلفی همچون عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فنی دارد. لطیفه‌سازی و طنزپردازی در ایران سنت دیرینه‌‌ای دارد و از زمان بسیار دور ما مشاهده می‌‌کنیم مردم جُک‌هایی برای «ابن زیاد» ساخته بودند.

وی به موفق بودن طنز در روزگار گذشته اشاره کرد و اینکه تاثیر طنز از دو منظر بر تحولات اجتماعی قابل بررسی است، افزود: طی ۳۸ سال از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۱ طنز گل آقا به قدری در بین مردم طرفدار داشت که طنز گل آقا را در روستاها و شهرستان‌ها می‌‌خواندند. اما در دوره‌های پس از سال ۱۳۸۱ طنز تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گرفت و در فضای بسته دیگر نمی‌شد طنزی با محتوای منتقدانه به چاپ رساند.

میرفتاح در پاسخ به این سوال که چگونه طنزپرداز می‌‌تواند با آثارش در اصلاح جامعه نقش داشته باشد اظهار کرد: یکی از کارکردهای طنز نقد کم هزینه یا بی‌هزینه قدرت است البته طنز خاصیت التیامی هم دارد و برای قابل تامل کردن دنیا به طنز روی می‌‌آوریم.

سیدعبدالجواد موسوی طنزپرداز نیز در این نشست با بیان اینکه طنز یک هنر است، گفت: طنز مثل هنر است یعنی شما برای قابل تامل کردن دنیا به عالم طنز روی می‌‌آورید که بسیار کم هزینه است.

وی اظهار کرد: زیباشناسی طنز، تاثیرکلام را افزون می‌‌کند. چون همیشه یک طرف ماجرا در طنز قدرت است که این قدرت می‌‌تواند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی باشد و در جایی که قدرشان بیشتر است با هنر طنز می‌‌توان حرفی زد که تلنگری ایجاد کند.

شهرام شکیبا طنزپرداز مجری صداوسیما نیز دیگر سخنران این نشست نظر خود را درباره طنز و تحولات اجتماعی اینگونه بیان کرد و توضیح داد: مهمترین نکته رابطه طنزپرداز با اهل قدرت و شیوه سکوت طنز پردازان است. ما باید در تولید آثار طنز مشخص کنیم که به دنبال پرمخاطب بودن هستیم یا تاثیرگذاری زیرا تاثیرگذاری و پرمخاطب بودن با هم خیلی فرق دارد. در آثار آقای صابری، تاثیرگذاری طنز گل آقا بیشتر از پرمخاطبی آن بود.

نشست تخصصی طنز و تحولات اجتماعی با حضور سیدعلی میرفتاح نویسنده و طنزپرداز، شهرام شکیبا طنز پرداز و مجری صداوسیما، عبدالجواد موسوی  و حسین رضوی طنزپرداز در سرای اهل قلم برگزار شد.

سرای اهل قلم در بخش کمیته‌های فرهنگی جنب نماد نمایشگاه کتاب ضلع غربی واقع شده است.

 بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است…» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل