گلونی

علت مرگ پلنگ ماده خرم‌ناز اعلام شد

علت مرگ پلنگ ماده خرم‌ناز اعلام شد

علت مرگ پلنگ ماده خرم‌ناز اعلام شد

علت مرگ پلنگ ماده خرم‌ناز اعلام شد

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص علت مرگ پلنگ ماده منطقه شکار ممنوع خرم‌ناز بویراحمد در حال زایمان، گفت: علت مرگ، سخت‌زایی، ماندگی جنین در محوطه رحمی، دخالت عفونت و سپتی سمی تشخیص داده شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری مرگ یک قلاده پلانگ حین زایمان در منطقه شکار ممنوع خرم‌ناز بویراحمد، گفت: به دنبال گزارشات مردمی در تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال‌جاری در خصوص مشاهده لاشه یک پلنگ ماده در حال زایمان، ماموران محیط زیست در منطقه حضور یافته و پس از انجام تحقیقات محلی لاشه را به اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد منتقل کردند.

وی ضمن اشاره به دعوت از گروه دامپزشکی استان برای انجام عملیات کالبدگشایی به منظور تشخیص علت مرگ، اظهار کرد: بر اساس گزارش کالبدگشایی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، هیچ گونه ضربه یا سوراخ‌شدگی در پوست پلنگ وجود نداشت ولی لاشه دچار نفخ شدید ناشی از ماندگی و آدم سرتاسری بود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پلنگ آبستن و در عمل زایمان قسمتی از اندام خلفی نوزاد از بیرون مشاهده شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شاخ چپ رحم یک جنین و در شاخ راست هم یک جنین که دچار آدم شدید شده بودند، خارج شدند، ادامه داد: در قسمت جلویی بدنه رحم یک جنین و در قسمت انتهایی نیز جنین دیگری مشاهده شد که این جنین‌ها به دلیل از دست دادن آب میان بافتی و بین بافتی ظاهری شبیه پوست بی‌استخوان و سیاه رنگ داشته و مایع سیاه رنگی که در درون رحم با حجم کم وجود داشت، جنین را پوشانده بود.

تیموری خاطرنشان کرد: همچنین بر روی کبد یک کیست کوچک متمایل به آهکی شدن مشاهده شد.

به گفته وی، امعاء و احشاء شکمی و سینه‌ای به علت تغییرات پس از مرگ وضعیت مناسبی نداشته، همچنین به دلیل وقوع این تغییرات و دخالت عفونت‌های ثانویه، برداشت نمونه به منظور کشت میکروبی و پاتوبیولوژی غیرعلمی بود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص علت مرگ، گفت: با توجه به تغییرات شدید پس از مرگ، سخت‌زایی، ماندگی جنین در محوطه رحمی، دخالت عفونت و سپتی سمی علت مرگ تشخیص داده شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل