گلونی

منتقدان آدم بدهای داستان هستند

برای اندرو لا سینماگر اهل هنگ کنگ نظر منتقدان مهم نیست، او با کنایه از آنها و تاثیرشان بر روند فیلمسازی خود صحبت می‌کند.

به گزارش ستاد خبری، اندرو لاو کارگردان و تهیه‌کننده هنگ کنگی امروز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در دانشکده سینما تئاتر کارگاه داشت. او درباره فیلم‌هایی که ساخته عنوان کرد: من از کودکی به فیلم علاقه زیادی داشتم و فیلم‌های زیادی را هم می‌دیدیم. بعد از تمام شدن دبیرستان، امکان رفتن به سینما را نداشتم و به همین دلیل در یک استودیو به عنوان دستیار دوم یک فیلم‌بردار کار می‌کردم و بعد از دو سال توانستم خودم فیلم‌بردار شوم و پس از آن هم برای ساخت فیلم‌های خودم اقدام کردم.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۶ فیلم «جوانان خطرناک» را ساختم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت و باعث شد که ۶ قسمت بعدی دیگر هم برایش بسازیم و از همان بازیگرها استفاده کردیم که در این مدت سن‌های آن‌ها هم تغییر کرد.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: در آن زمان سعی کردم فیلمی بسازم که بازیگرهای آن جوان باشند و احساس خوبی به این قشر بدهد و حتی از لباس‌های راحت هم استفاده کردیم. در فیلم‌برداری از تکنیک روی دست استفاده کرده است که احساس مستدگونه‌ای داشته باشد. حتی نورپردازی مشخصی هم نداشتیم و بیشتر صحنه‌ها با نور طبیعی هستند.

اندرو لا تاکید دارد که فیلم‌ها ارتباط مستقیمی با فرهنگی دارند که در هر کشور وجود دارد و ممکن است برخی اتفاق‌ها در یک فرهنگ حتی خنده‌دار به نظر می‌رسد.

این کارگردان در ادامه با بیان اینکه فیلم ساختن برای او بسیار مهم است، گفت: من همه وقت و انرژی خودم را برای ساخت فیلم‌ها می‌گذارم و معتقدم به عنوان یک فیلمساز باید ذهن بازی داشته باشم.

او در ادامه گفت: هر بار که می‌خواهم فیلمی بسازم به این فکر می‌کنم که باید چه تفاوت‌هایی با فیلم‌های قبلی خودم داشته باشد و حتی سعی می‌کنم این تفاوت‌ها را در نوع لباس پوشیدن و طراحی صحنه‌ها به وجود بیاورم.

لا ادامه داد که خودش دست به نویسندگی نمی‌زند، اعتقاد دارد که کارگردان‌ها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و معمولاً متن فیلم‌هایش را گروهی از نویسندگان می‌نویسند.

این کارگردان که در فیلم‌هایش صحنه‌های اکشن زیادی دارد، بیان کرد: به نظر نمی‌رسد در ایران فیلم‌هایی با صحنه‌های تعقیب و گریز زیادی در خیابان‌ها وجود داشته باشد و با توجه به گشت و گذاری که روز قبل در خیابان‌های تهران داشتم فکر می‌کنم مکان مناسبی برای تعقیب و گریزها باشد و شاید در آینده به این موضوع که در این‌جا فیلم بسازم، بیشتر فکر کنم.

او در ادامه درباره نحوه فیلمبرداری صحنه‌های تعقیب و گریز در هنگ و کنگ گفت: به طور کلی فیلم‌برداری در خیابان و رانندگی ماشین‌ها سخت است و در هنگ‌کنگ هم اجازه این کار را نداریم، اما ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و هرطور شده صحنه‌ها را بدون داشتن مجوز فیلمبرداری می‌کنیم. البته به سیستم‌های دولتی می گویم ولی آن‌ها قبول نمی‌کنند.

او تاکید کرد: بنابراین به عنوان یک فیلم‌ساز باید چنین فکری را داشته باشید و برای رسیدن به هدف خودتان فکر کنید و برای انجام آن تلاش کنید. طرز کار من به شکلی است که باید فکر و ایده‌ای که در ذهن دارم را به نتیجه برسانم و حتی ممکن است در یک ماه آن را بخ سرانجام برسانم.

او درباره منتقدان گفت: منتقدان همه جای دنیا همیشه هم آدم بدهای داستان هستند. وقتی نظرهای عجیب می‌دهند من به آن‌ها می‌گویم حاضرم پولی را در اختیارتان بگذارم که فیلم بسازید و بفروشد. چون حرف زدن کار راحتی است و باید عمل کرد. از نظر من هم فیلم هنری است و باید وجه هنری داشته باشد، اما در هنگام فیلم ساختن به این فکر می‌کنم که تعداد بیشتری فیلم من را ببینند و شما به عنوان کارگردان باید به این نکته فکر کنید که دوست دارید بیشتر جایزه بگیرید یا پول به‌دست بیاورید.

سونگ طراح صدا که پیش از این با چند پروژه ایرانی هم همکاری داشته است و طراحی صدای فیلم‌های «چ» و «ملک سلیمان» را انجام داده است، در این کارگاه حضور داشت.

او درباره چند همکاری که با اندرو لا داشته گفت: طراحی صدا در کارهای اندرو خیلی خوب است و او فضای زیادی به من می‌دهد که کار خودم را انجام دهم. البته در ابتدا توضیح می‌دهد که چه چیزهایی را می‌خواهد و بعد من مشغول کارها می‌شدم.

سونگ ادامه داد: نکته جالب توجه در کارهای اندرو این است که تفاوت زیادی با هم دارند و در هر کار باید متناسب با شخصیت‌ها و کاراکترهای جدیدی کار کنیم و من استایل کاری او را می‌پسندم. کسانی که در حوزه صدا کار می‌کنند باید به صدای کارگردان و ایده‌های او خیلی خوب گوش کنند. سعی کنید کارگردان را درک کنید که چه چیزی می‌خواهد بگوید.

آیین اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر امروز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 پایان پیام

خروج از نسخه موبایل