گلونی

چنارکشی سالانه و صبورانه

اما یک روش خلاقانه وجود دارد که انسان‌های صبور و آینده‌بین از آن استفاده می‌کنند. این همان روش است که فرد مورد نظر ما برای کشتن چنار از آن استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بعضی از ما برای رسیدن به منافع خود حاضریم هرکاری بکنیم. در موضوع محیط زیست ما یکی از شقی‌ترین مردمان دنیا هستیم و البته خلاق. مشکل هم اینجاست که همه می‌خواهند به هر نحوی این فکر خلاق خود را در زمینه محیط زیست خرج کنند. کسی که در عین ممنوعیت و جرم بودن، در دل جنگل‌های بلوط هشتاپلی خرم‌آباد ویلا می‌سازد، در عین حالی که دکتر خوبی‌ست بلکه یک فرد با فکر خلاق هم به حساب می‌آید. یا یک دکتر دیگر وقتی برای ساخت هتل خود چندین درخت سربه‌فلک کشیده‌ را قلع‌وقمع می‌کند بدون اینکه شهرداری مانعش بشود مطمئنا آدم خلاق و باهوشی‌ است.
همه ما اینچنین هستیم. وقتی پای منافع‌مان وسط می‌آید فکرمان در ابتدا راه‌های خلاف را کاوش می‌کند. این فکر خلاق و هوش خراب‌کارانه ما نمود بارز خود را در ساختما‌ن‌سازی بیشتر نشان می‌دهد. در گلونی بارها این روش‌ها را مرور کرده‌ایم ولی شاید تا حالا  اینچنین عینی به این موضوع نپرداخته باشیم.
فرد خلاق مورد نظر این پروژه تحقیقاتی به فکر تخریب منزل کلنگی خود افتاده و می‌خواهد بلندمرتبه‌سازی کند. قبل از اینکه به فکر پروانه ساخت و انتخاب مشاور باشد به فکر خلاص شدن از شر چنارهای جلوی ملک است.
یک راه، بریدن شبانه همه‌ی درختان است. ولی می‌داند این کار به صلاح نیست چون خشم مردم محله و نگاه‌های تنفرآمیز رهگذران را در پی خواهد داشت. البته این روش هنوز هم کارایی خود را از دست نداده چون هنوز هم آدم‌های وقیح به وفور یافت می‌شوند.
راه بعدی بریدن آهسته آهسته شاخه‌های درختان است تا جایی که یک کنده بیشتر از آن باقی نماند. این روش بسیار فراگیر است. سازمان زیباسازی و فضای سبز شهرداری هم به راحتی و بدون سوال از مالک و با یک تماس تلفنی حاضر است کنده ار از ریشه برکند.
اما یک روش خلاقانه وجود دارد که انسان‌های صبور و آینده‌بین از آن استفاده می‌کنند. این همان روش است که فرد مورد نظر ما از آن استفاده کرده است.

در سال اول یعنی زمستان ۹۲ و هنگام پی‌کنی ساختمان، یکی از درختان میانی را با استفاده از مواد شیمیایی و یا محلول‌های کارآمد قدیمی مانند روغن سوخته و مواد اسیدی خشک می‌کند. نکته مهم این است که در زمستان باید این کار انجام بشود تا کسی شک نکند. چون همه درختان در خواب هستند و مرده و زنده بودن آنها مشخص نیست.

در سال دوم یعنی زمستان ۹۳ و در هنگام شروع به ساخت و رسیدن به نیمه‌ی پروژه، دو درخت دیگر را به همان روش از دور خارج می‌کند و…

در پایان پروژه و در زمستان ۹۴ بدون اینکه جلب توجه کرده باشد این روش خلاقانه را ادامه می‌دهد و شر بیشتر چنارها از سر ملکش کم شده است.

چند سالی است که در بعضی از شهرهای کشور، هنگامی که کارشناس شهرداری برای بازدید ملک حاضر می‌شود، در شرح جزئیات آن ملک فضای سبز و درختان هم‌جوار را در برگه بازدید درج می‌کند. به این ترتیب جلوی قطع و تخریب درختان به بهانه‌های مختلف از طرف مالک گرفته می‌شود. هرچند که در همان شهرها هم این قانون به درستی اجرا نمی‌شود ولی  شروع خوبی است برای مقابله با انسان‌های خلاق این روزگار.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

خروج از نسخه موبایل