گلونی

کارنامه محیط زیستی وزارت ارتباطات منتشر شد

وزارت ارتباطات در یک اقدام شایسته و با توجه به مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به منظور کاهش آلودگی هوا اقدامات بسیار مفیدی از جمله گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری و در جهت مقابله مؤثر با آلودگی هوا انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عملکرد محیط‌زیستی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نشان‌دهنده مطالعات انجام یافته در ارتباط با استراتژی مناسب محیط‌زیستی در ارتقای سطح فراگیر شدن ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است. مسلماً قرن حاضر، قرن ارتباطات است و دسترسی آسان به اطلاعات، تقاضای سفر و در نتیجه آلودگی محیط زیست را کاهش خواهد داد. امری که مورد توجه وزارت فوق در سال‌های اخیر بوده و رشد بسیار مناسبی را نیز در کشور شاهد بوده‌ایم.

همچنین از دیگر اقدامات خوب این وزارتخانه می‌توان به تشکیل تیم راهبردی مدیریت سبز در ساختار تشکیلاتی آن اشاره کرد.

بررسی عملکرد محیط‌ زیستی این وزارتخانه در ارتباط با آموزش نشان می‌دهد که دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان این وزارتخانه مرتبط با کلیات آشنایی با دفتر کار سبز تشکیل شده است. در کنار آموزش‌های مستقیم، از طریق نصب پوستر و تهیه محتوای آموزشی در ارتباط با مصرف منابع انرژی، کاغذ و مدیریت پسماندها و حمل و نقل آموزش‌های غیر مستقیم محیط‌زیستی برای کارکنان در نظر گرفته شده است.

بررسی شاخص پژوهش وزارتخانه نیز نشان می‌دهد که سه عنوان پژوهشی استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی، دفع فاضلاب از طریق شبکه فاضلاب شهری و استفاده از سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب در این دستگاه صورت گرفته است.

در ارتباط با شاخص مدیریت سبز وزارتخانه مذکور، گزارشی از اقدامات انجام یافته در بخش کاهش مصرف برق و آب، کاغذ و سوخت ارائه گردیده است که بسیار قابل توجه است. مسلماً ادامه روند فعلی مدیریت سبز در این وزارتخانه به همراه گسترش فعالیت در ادارات استانی و شرکت‌های وابسته در حفظ محیط زیست بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین، دریافت گواهینامه بین‌المللی دفتر کار سبز از سوی اتحادیه مدیریت سبز اروپا در این وزارتخانه جای قدردانی از فعالیت‌های انجام یافته دارد.

بر اساس بررسی‌ها مشخص شد، وزارت ارتباطات در یک اقدام شایسته و با توجه به مصوبه هیئت وزیران در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به منظور کاهش آلودگی هوا اقدامات بسیار مفیدی از جمله گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی در بخش دولتی و عمومی‌به منظور کاهش سفرهای درون شهری و در جهت مقابله مؤثر با آلودگی هوا انجام داده است.

با تقویت بخش ICT  در مخابرات پنج کاربرد مختلف ICT در محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است که بسیار اقدام ارزنده و در خور شایسته به منظور تقویت فناوری اطلاعات در بخش محیط زیست به شمار می‌رود. از جمله اقداماتی نظیر: مشاهده و اندازه‌گیری شرایط زیست محیطی مانند سیستم جغرافیایی (GIS)-  تحلیل‌های زیست محیطی-  برنامه‌ریزی زیست محیطی-  مدیریت محیط زیست محیطی و  ایجاد ظرفیت‌های زیست محیطی از طریق تسهیل آموزش‌های زیست محیطی و همچنین فرایند تضمین دستیابی سازمان‌ها به فواید ناشی از به کارگیری استراتژی سازمانی مناسب محیط زیستی در ارتقای سطح فراگیر شدن ارتباطات و فناوری اطلاعات، از مهمترین فعالیت‌های این وزارتخانه است و امید می‌روند با ادامه همین روند تحولی شگرف در با استفاده از فناوری اطلاعات در خدمت حفاظت از محیط زیست به وجود آید.

ایجاد بیش از ۷۴۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت به منظور تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات دولتی قابل ارائه در این دفاتر نظیر پست، پست بانک، تلفن همراه، ثبت احوال که پیامدهای مثبتی مانند توسعه دولت الکترونیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش سفرهای درون شهری دارد از مهمترین اقدامات این بخش است.

گفتنی است، کارنامه محیط زیستی دستگاه‌های اجرایی در دو سال نخست دولت یازدهم توسط معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شد و این اقدام به این معناست که دولت به عنوان حافظ منافع ملت و مجری حرکت به سوی توسعه پایدار بیش و پیش از مردم، خود را پایبند به اصول حفاظت از طبیعت می‌داند.

کارنامه حاضر بر اساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی هر بخش و ارزیابی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده، عملکرد دستگاه‌های دولتی را در معرض قضاوت و رده‌بندی قرار داده است.

نباید از نظر دور داشت که دستگاه‌های دولتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و با وجود تحریم‌ها، موضوع محیط زیست را مورد پیگیری قرار داده‌اند.

بر اساس تکلیف قانونی استفاده شده از ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، تمام دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند برای اعمال سیاست‌های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست نسبت به کاهش مصرف انرژی، آب، برق، گاز، مواد اولیه و تجهیزات مانند کاغذ، اقدام کنند.

برای دریافت کارنامه سبز وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با فرمت پی دی اف کلیک کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل