گلونی

کشف انواع حیوانات زنده و تاکسیدرمی شده در تهران

نیروهای یگان محیط زیست پردیس حین گشت و بررسی واحدهای صنعتی این شهرستان در منطقه سیاه سنگ متوجه سالن بزرگی در محوطه یک کارگاه شدند که در آن انواع پرندگان وحشی نگهداری می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مامورین پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی وارد کارگاه مربوطه شده و به بازرسی از این مکان پرداختند.

نقی میرزاکریمی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این مکان تعداد ۳۰ عدد طاووس و ۹۰ عدد انواع طوطی بصورت زنده مشاهده گردید.

همچنین تاکسیدرمی یک خرس قهوه‌ای، یک مرال (گوزن قرمز)، یک قوچ وحشی، جغد سفید، طاووس، گراز نابالغ و تعدادی طوطی از گونه‌های مشمول کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه‌های جانوری در معرض تهدید (CITES) کشف و ضبط شد.

متخلف از این مکان به منظور نگهداری، تکثیر، خرید و فروش غیر قانونی انواع گونه‌های جانوری وحشی بومی و غیر بومی استفاده می‌نمود.

با توجه به اینکه تعدادی از پرندگان موجود دارای تخم یا جوجه بودند و امکان آسیب حین جابجایی وجود داشت طی هماهنگی با مقام قضایی کلیه پرندگان زنده صورت‌جلسه شده و موقتا تا زمان تعیین تکلیف در‌‌ همان محل نگهداری می‌شوند.

هم اکنون کار‌شناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در حال بررسی و تعیین دقیق نوع گونه‌های کشف شده، بومی یا غیر بومی بودن آن‌ها، میزان ضرر و زیان وارده و شرایط نگهداری هر یک هستند که پس از اتمام بررسی‌های تخصصی، در مورد سرنوشت پرندگان زنده تصمیم‌گیری خواهد شد.

تاکسیدرمی‌های کشف شده نیز توقیف و به اداره محیط زیست استان منتقل شده است.

بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید هرکس مرتکب حمل، عرضه، صدور و فروش جانوران و حشی زنده یا کشته و یا اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه از سازمان محیط زیست شود به حبس از یک ماه تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین متهم می‌بایست ضرر و زیان وارده به محیط زیست را نیز را بر اساس نوع و تعداد گونه‌های کشف شده به حساب دولت واریز نماید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز خرس قهوه‌ای پانصد میلیون ریال، مرال (گوزن قرمز) ۳۵۰ میلیون ریال، قوچ وحشی، یکصد میلیون ریال، گراز هشت میلیون ریال، گونه‌های غیر بومی مشمول ضمیمه I کنوانسیون سایتیس هر عدد سی میلیون ریال و گونه‌های غیر بومی مشمول ضمیمه II کنوانسیون سایتیس هر عدد دویست میلیون ریال میلیون ریال تعیین شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل