استفاده از موسیقی در ایجاد فرهنگ محیط زیستی

استفاده از موسیقی در ایجاد فرهنگ محیط زیستی

نشست تعدادی از اساتید و هنرمندان عرصه موسیقی با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون بررسی راهکارهای پیوند عرصه موسیقی و محیط زیست و بهره‌گیری از ظرفیت هنر موسیقی برای ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست صبح امروز به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار در این نشست ضمن تاکید بر عزم و اراده شکل گرفته برای ایجاد پیوند مداوم و مؤثر هنر و محیط زیست در قالب فعالیت‌های جمعی، ملی و بین‌المللی، تصریح کرد: موسیقی بخش مهمی از هنر این مرز و بوم است که  بسیار الهام‌بخش نیز هست.

استفاده از موسیقی در ایجاد فرهنگ محیط زیستی

معاون رئیس جمهور افزود: الهام‌بخشی و تاثیرگذاری موسیقی ایرانی می‌تواند زمینه ساز ایجاد حرکت و جنبش اجتماعی مثبت در حوزه محیط زیست و تغییر شرایط ناخوشایند این حوزه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ادامه رفتار کنونی بشر با محیط زیست و الگوی نادرست مصرف در جهان و ایران غیرممکن است و همین موضوع منجر به آن شد که ۱۷۵ کشور طی چند روز گذشته با امضاء سند مقابله با تغییر اقلیم و گرمایش زمین، عزم خود برای اصلاح روند نادرست کنونی نشان دادند.

وی با بیان اینکه نجات زمین و بشر تنها منطو به ایجاد انقلابی بزرگ در رابطه بشر با طبیعت و محیط زیست است، گفت: لازمه این اتفاق، تغییر نگرش‌ها و رفتار درونی بشر است و موسیقی به واسطه ارتباط عمیق و اثربخشی که با انسان‌ها برقرار می‌کند می‌تواند تغییر و تحولی شگرف در آن‌ها پدید آورد.

 ابتکار افزود: زیباترین موسیقی، موسیقی طبیعت است ولی انسان معاصر به دلیل رشد پدیده شهرنشینی و آلودگی صوتی در شهر، از این موسیقی بی بهره مانده است.

معاون رئیس جمهور به بازدید خود از نمایشگاه “طلای آب” اشاره کرد و ادامه داد: نمایشگاه با بهره گیری از هنرهای مختلف مشکلات و چالش‌های حوزه آب را بیان می‌کرد و در یکی از بخش‌ها با کمک هنر موسیقی صدای آب و صدای خشکسالی با استفاده از صدای ویولون به گوش می‌رسید که تأثیر عمیقی در مخاطبان ایجاد می‌کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: موسیقی و سروده هر دو می‌توانند تاثیری مهم در مخاطب داشته باشند و از این نظر سرمایه گذاری بر مخاطب کودک، نوجوان و جوان از اهمیت و اولویت بسیاری برخوردار است.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ای در زمینه موسیقی سبز، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای در سطح ملی و بین‌المللی نیازمند برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف به ویژه بعد حقوقی و دریافت مجوزهای لازم است.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری تجربه موفق برگزاری “جشنواره بین‌المللی فیلم سبز” و پیوند عرصه هنر سینما و فیلم با محیط زیست، ابراز امیدواری کرد: شاهد تداوم این روند در سایر عرصه‌های هنر باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عرصه موسیقی، عرصه‌ای نو و جذاب برای فعالیت علاقمندان به فرهنگسازی در حوزه محیط زیست است، گفت: موسیقی و به ویژه موسیقی سنتی ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت دارد و به همین دلیل است که با شنیدن نوای موسیقی محلی جنوب یا مناطق کویری، ناخودآگاه به یاد طبیعت می افتیم.

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به ارتباط موسیقی با بشر فارغ از مرزهای سیاسی، جغرافیایی، نژادی، مذهبی و زبانی، گفت: موسیقی در پیشینه فرهنگی ایران از جایگاه و نقش مهم و ارزنده‌ای برخوردار بوده و ضروری است از این ظرفیت ارزنده برای فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست نیز بهره گرفته شود.

اعلام آمادگی خانواده کامکارها برای ارائه آثار فاخر موسیقی در حوزه محیط زیست

اردشیر کامکار هنرمند و استاد به نام عرصه موسیقی نیز در این نشست با اشاره به علاقه ذاتی خود به طبیعت و محیط زیست، برای فعالیت در عرصه فرهنگ سازی محیط زیست از طریق موسیقی اعلام آمادگی کرد.

هانا کامکار هنرمند جوان و دیگر عضو بزرگ خانواده هنرمند کامکارها نیز با بیان اینکه موسیقی ابتدایی‌ترین هنر کره زمین است، گفت:تأثیر این هنر در ذهن انسان بی بدیل است.

وی تاکید کرد: ایجاد پیوند میان محیط زیست و موسیقی در عرصه ملی و بین‌المللی و ارائه آثار فاخر در این عرصه نیازمند مشارکت و همراهی و همکاری بخش دولتی، مردمی و هنری در سطح ملی است.

پایان پیام

کد خبر : 17221 ساعت خبر : 8:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17221
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات