بزرگداشت استاد نادر گلچین برگزار شد

مراسم بزرگداشت استاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراسم بزرگداشت استاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی با عنوان «بوی بهار» چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت ماه توسط موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش و با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با پخش کلیپی از گفتگو با نادر گلچین پیرامون نحوه فعالیت‌های او در عرصه موسیقی همراه بود، استاد فضل‌الله توکل نوازنده پیشکسوت سنتور قطعاتی را به صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کرد.

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیر عامل خانه موسیقی نیز طی سخنانی در تجلیل از مقام هنری نادر گلچین گفت: وقتی می گوییم استاد نادر گلچین خواننده بسیار خوبی است باید به جامعه و مخاطبان موسیقی نیز دلیل این خوب بودن را بگوییم چراکه در صدای این خواننده ویژگی‌هایی نهفته است که بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی باید از آن آگاه باشند. به هر ترتیب این سومین جلسه‌ای است که می‌توانم از ویژگی‌های هنری نادر گلچین سخن بگویم که امیدوارم همواره حضورشان مایه استفاده‌های بهتر از هنر این خواننده شود.

این هنرمند با اشاره به جایگاه خوانندگان ایران در دوران قبل و بعد از ظهور رادیو بیان کرد: قبل از پدیده رادیو «بم خوانی» جایگاه چندانی در آواز سنتی ما نداشت یعنی کسی که صدای تِنور داشت نمی‌توانست در این فضا عرض اندام کند بنابراین بخشی از توانایی‌هایی هنرمندان مغفول ماند تا اینکه پدیده‌ای به نام میکروفن و رادیو در ایران باعث شد تغییرات زیادی در عرصه خوانندگی به وجود بیاید. در این فضا بود که خوانندگانی مجال این را پیدا کردند که ویژگی‌های صدایی را به اوج برسانند و باعث تحول و تتور در سبک و سیاق آواز شوند. به اعتقاد من خوانندگانی چون عبدالوهاب شهیدی، غلامحسین بنان، نادر گلچین، محمودی خوانساری و تعدادی دیگر، خوانندگانی بودند که با حضور رادیو ظهور پیدا کردند و با صدای خود ویژگی‌ها و ظرایفی از آواز را به مخاطبان ارائه دادند که واقعاً ارزشمند بود.

نوربخش گفت: نادر گلچین صدایی با رنگ صدای منحصر به فرد و جنس صدایی خاص از نظر وسعت و محدوده مناسب خوانندگی آواز ایرانی، همه ویژگی‌های یک خواننده را داشت. او در بخش فیزیکال حوزه آواز گوش و ریتم موسیقایی دارد که در کمتر خواننده‌ای می‌توان شبیه آن را سراغ گرفت. بخش دیگر صدای استاد گلچین نیز به مقوله پرورشی و تربیتی آواز مروبط است که گرچه از مکاتب علمی و کلاسیک وارد کار خوانندگی نشد اما دانش آوازی او می‌تواند بسیار بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. وقتی صحبت از دانش آوازی می‌شود خیلی‌ها این دانش آوازی را به آموختن ردیف آواز سنتی محدود می‌کنند و چیزی فراتر از این هم قائل نیستند و تا آخر عمر در همین مسیر حرکت می‌کنند.

وی افزود: خوانندگانی مانند گلچین ثابت کردند که خوانندگی فقط رفتن به سمت اجراهای کلاسیک نیست و یک هنرمند می‌تواند با در نظر گرفتن مؤلفه های دیگر که ربطی هم به خوانندگی کلاسیک ندارد یک آوازخوان تمام عیار باشد. همین موضوع نشان از هوشمندی نادر گلچین است که همه توانایی او را ندارند. به اعتقادی ردیف فقط یک معبر است که خواننده را وارد دنیای بزرگی می‌کند و نادر گلچین هنرمندی است که از این معبر عبور کرد و بدون آموزش کلاسیک با تکیه بر گوش و هوش سرشاری که دارد مدلی از موسیقی را در آواز سنتی ارائه کرد که هم مورد تأیید عوام و هم مورد تأیید خواص بود.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: ما بسیاری از خوانندگان را داریم که با تکیه بر موضوع تقلید یک مسیر ثابتی را طی می‌کنند و تا انتها هم با این مسیر در عرصه خوانندگی حضور پیدا می‌کنند اما هنرمندی مانند نادر گلچین گرچه از تقلید شروع کرد ولی در نهایت توانست سبک و سیاق منحصر به فردی را در آواز عرضه کند که نشأت گرفته از هوشمندی اوست. او به درستی فهمیده که زیبایی صدایش در کجاست چیزی که خیلی از خواننده‌های آن را نمی‌دانند. به اعتقاد من نادر گلچین این هوشمندی را دارد که وسعت صدایش بیشتر از آنی است که عرضه شده و این نشان از درک زیبایی شناسانه وی دارد که توانسته به بهترین شکل به مخاطب عرضه شود.

نوربخش با اشاره موضوع فرهیختگی و فهم در خوانندگی عنوان کرد: استاد نادر گلچین طیف کاری بسیار گسترده‌ای دارد که حتی او را در عرصه موسیقی پاپ نیز به عنوان یک خواننده صاحب سبک معرفی کرده است. موسیقی پاپی که نادر گلچین ارائه می‌کند تفاوت‌هایی دارد که اتفاقاً به همین جهت او را خواننده پاپ ندانسته‌اند. او همواره نوعی از موسیقی را ارائه می‌کند بویی از فرهیختگی می‌دهد که نشان دهنده بی همتا بودن نادر گلچین است. به اعتقاد من امثال نادر گلچین برای جامعه ما برکت هستند که همه باید قدردان این هنرمند باشیم. این هنرمندان افتخارات سرزمین ما هستند که باید هر روز آنها را پاس بداریم.

بر اساس این گزارش بعد از صحبت‌های نوربخش بداهه نوازی هایی بر اساس ساخته‌های کیوان ساکت نوازنده تار با همراهی بهنام ابوالقاسم، فاضل جمشیدی و محمود رفیعیان برای مخاطبان اجرا شد. در بخش بعدی قسمت دوم کلیپ استاد نادر گلچین پخش شد که در این قطعه تصویری هنرمندانی چون عبدالوهاب شهیدی، کوروس سرهنگ زاده، فضل الله توکل، محمد موسوی و حسن ناهید به تمجید از وی پرداخته بودند. ضمن اینکه اجرای تصانیفی توسط محمد صرفه جو از عماد رام با حضور بردیا صدر نوری، نیلوفر ابراهیمی، علیرضا دریایی و بامداد ملکی نیز بخش دیگر مراسم بود.

تجلیل و اهدای سردیس استاد نادر گلچین بخش پایانی مراسم نکوداشت این هنرمند بود که توسط علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیر دفتر موسیقی، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و بردیا صدر نوری مدیر موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش به وی اهدا شد.

نادر گلچین در پاسخ به ابراز احساسات حضار که ایستاده و بی وقفه ایشان را تشویق می‌کردند سخنان کوتاه خود را با اشعاری از محمد علی بهمنی، سنایی و حافظ آغاز کرد و ضمن معرفی اجمالی خود و سابقه هنری خویش از عشق سخن گفت. اینکه فقط عشق بود که او را تا به اینجا رسانده است.

عبدالوهاب شهیدی، فریدون شهبازیان، بیژن بیژنی، محمد علی بهمنی، فرزاد طالبی، سید عباس سجادی، بهمن کاظمی، میلاد کیایی، پری ملکی، مزدا انصاری، جواد مجابی، عباس خوشدل، رضا شایسته، مرجانه گلچین، بهرام جمالی از جمله مهمانان ویژه مراسم نکوداشت استاد نادر گلچین بودند.

پایان پیام

کد خبر : 17706 ساعت خبر : 2:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17706
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات