تراز آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافت

به دنبال ادامه بارش برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز سوم اردیبهشت سال جاری به ۱۲۷۱٫۰۳ متر از سطح دریا رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این تراز ۹۹ سانتی‌متر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان ماه سال ۱۳۹۴ و هفت سانتی‌متر نسبت به روز بیست و هفتم فروردین سال ۱۳۹۵ افزایش نشان می‌دهد.

همچنین تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به روز مشابه در دو سال قبل (سوم اردیبهشت ۹۳ و ۹۴) ۳۳ سانتی‌متر افزایش نشان می‌دهد.

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می‌رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تأثیر قرار داده است.

علاوه بر پر آب‌تر شدن قسمت شمالی دریاچه بخش‌هایی از قسمت جنوبی نیز که تا آذرماه سال گذشته کاملاً خشک بود هم اکنون دارای آب می‌باشد.

مقایسه دو عکس هوایی از دریاچه ارومیه در تصویر فوق نشان می‌دهد که در روز هفتم آذر سال ۱۳۹۴ بخش جنوبی دریاچه ارومیه کاملاً خشک و بخش شمالی آن بسیار کم آب بوده است اما در روز سوم اردیبهشت سال جاری علاوه بر پر آب شدن بخش شمالی دریاچه، بخش جنوبی نیز کاملاً آبگیری شده است.

پایان پیام

کد خبر : 17144 ساعت خبر : 8:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17144
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات